کارنامه؛ روایت عملکرد شوراهای استانی نظام دامپزشکی؛ ایستگاه هفتم؛ استان کرمانشاه

استقلال شوراهای نظام دامپزشکی، انگیزه ای ویژه ای برای درآمدزایی؛ بزرگترین اتفاقی که باید در حوزه دامپزشکی رقم بخورد، تغییر ساختار سازمان نظام دامپزشکی و تغییر قانون آن است

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: استقلال شوراهای نظام دامپزشکی، انگیزه ای ویژه ای برای درآمدزایی ایجاد می کند.
کد خبر  10182
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر کامیار محمدزاده در خصوص سوابق کاری و تحصیلی خود، اظهار کرد: بنده ورودی سال ۱۳۷۳ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال ۱۳۷۹ فارغ‌التحصیل شدم و از سال ۱۳۸۰ در بخش خصوصی فعالیت می‌کنم.

وی ادامه داد: بنده دارای پروانه درمانگاه و مرکز مایه کوبی در استان کرمانشاه هستم و از سال ۱۳۸۲ به عضویت دوره دوم شورای نظام دامپزشکی استان در آمدم. همچنین عضو دوره دوم، سوم و چهارم نیز بودم.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: در دوره سوم و چهارم مسئولیت شورای نظام دامپزشکی استان را بر عهده داشتم و در دوره چهارم ریاست منطقه ۷ شوراهای نظام دامپزشکی کشور را بر عهده داشتم.

محمدزاده با بیان اینکه بنده موسس انجمن صنفی درمانگاه ها و مراکز مایه کوبی استان هستم و چهار دوره مسئولیت انجمن صنفی را بر عهده داشتم، عنوان کرد: همچنین در گذشته کارشناس صندوق بیمه بودم و در حال حاضر کارشناس رسمی دادگستری استان کرمانشاه، عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری و در حال حاضر تنها کارشناس رسمی دامپزشک‌ عضو کانون کارشناسان دادگستری هستم. همچنین عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی نیز هستم.

وی افزود: بنده از دوره دوم عضو شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه شدم اما در حال حاضر در دوره سوم و چهارم‌ ریاست شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه را بر عهده داشتم. در این شورا حدود ۱۵۰۰ نفر عضو داریم و بخشی از این مجموعه که حدوداً ۴۰۰ نفرند دامپزشک‌ بوده و مابقی آن مقاطع بالاتر تخصصی یا اعضای خانواده پیرادامپزشکی استان هستند.

یکی از معضلات ما بحث آموزش است

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص مهم ترین معضلات نظام دامپزشکی، تصریح کرد: یکی از معضلات ما بحث آموزش است که بخشی از آن بر عهده نظام و بخشی دیگر آن در بخش آموزشی رفع می شود.

محمدزاده با بیان اینکه معضلات بحث آموزشی برای همکارانی که تازه مشغول به فعالیت شدند نیز یکی از مهم ترین موضوعات است، تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از مباحث آموزشی ما کاربردی نیستند و برای کسی که در بخش خصوصی شاغل است، نمی‌تواند کارآمد باشد.

وی در خصوص دیگر چالش های دوران مدیریت خود، خاطرنشان کرد: از چالش های دیگر ‌ما بحث زلزله سرپل ذهاب بود که چندین سال همکاران دامپزشکی با این امر درگیر بودند. مجموعه فعالیت هایی که در این بازه زمانی انجام شد یکی از چالش های مهم دوران مدیریتی من بود. اما با کمک دوستان توانستیم برخی از همکارانی که در حوزه بحث زلزله آسیب دیده اند را اسکان دهیم. چالش این امر تا مدت ها دامپزشکی استان را درگیر کرد؛ با این وجود فعالیت همکاران ما در آنجا فوق العاده بود.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: بحث کرونا یکی دیگر از مهم ترین معضلات و چالش های ما بود که همکاران ما در تمام دوران کرونا فعالیت خود را ادامه دادند و جز اولین استان هایی بودیم که توانستیم بحث واکسیناسیون همکاران خود را انجام دهیم.

متاسفانه ما را در تمامی حوزه جز بخش پزشکی محسوب می کنند

محمدزاده با اشاره به دیگر چالش ها، اظهار کرد: از موارد دیگر بحث مالیات است، متاسفانه ما را در تمامی حوزه جز بخش پزشکی محسوب می کنند، در حوزه مالیات نیز این امر همین‌گونه است. بحث مالیات و تعرفه آن برای بچه های دامپزشکی در سال های اخیر کمرشکن شده است.

وی بیان کرد: از معضلات دیگر می توان به حساسیت حضور کلینیک های دام کوچک در استان اشاره کنم. تاکنون این امر مدیریت شده و سعی بر آن بوده که با تعامل با ارگان های ذی ربط، همکاران دچار مشکل نشوند.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: ما در تمام حوزه ها جزء حرفه پزشکی محسوب می‌ شویم اما برای استفاده از اماکن مسکونی ما را از همکاران گروه پزشکی جدا دانسته و این امر یک ظلم است. بحث متراژهایی که سازمان دامپزشکی برای کلینیک های ما می‌خواهد یکی دیگر از معضلات مهم ما بوده و در برخی از مناطق محروم امکان تامین این متراژها وجود ندارد.

محمدزاده گفت: عدم استفاده از مراکز مسکونی برای همکاران دامپزشک‌ یکی از چالش های مهمی است که امید داریم این موضوع با بحث مالیات به زودی حل و فصل شود.

وی در خصوص روابط دوران مدیریتی خود با بخش دولتی، تاکید کرد: باتوجه به آنکه که حاکمیت یکسری از وظایف خود را به ما واگذار کرده عملا حالت نظارت بر عملکرد وظایف واگذار شده را دارد، ما سعی کردیم مواردی که به ما واگذار شده را به نحو احسن انجام دهیم.

سعی ما همواره این بوده که منافع دامپزشکی استان را دنبال کنیم

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: عملکرد ما در حوزه هایی مانند ماده ۵ و ماده ۲ قابل قبول بوده تعامل ما با بخش های دولتی نیز بسیار خوب بوده است.‌ سعی ما همواره این بوده که منافع دامپزشکی استان را دنبال کنیم. اما واقعیت ماجرا این است که بیشتر مشکلاتی که ما با مدیران داشته ایم، ناشی از عملکرد، تضاد تفاوت و دیدگاه دو سازمان در مرکز بوده است.

محمدزاده ادامه داد: ما سعی کردیم با راهکار میانه مشکلات را کنترل کنیم تا به استان کشیده نشود، سعی ما این بوده که منافع استان برای ما ارجع باشد.

وی در خصوص اقدامات رفاهی برای همکاران، اظهار کرد: در این حوزه طی سال های اخیر اقداماتی انجام شده اما باید فعالیت رفاهی که در سطح سازمان نظام دامپزشکی جهموری اسلامی به صورت کلی برای همه همکاران فراهم شود و عدم ایجاد این موضوع یکی از نواقص و کمبودها است.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در مقطعی از زمان که شرایط اقتصادی خوبی وجود داشت، ما جز آن استان هایی بودیم که توانستیم 140 واحد مسکونی در قالب دو پروژه را تحویل اعضا دهیم. برای تامین موارد رفاهی همکاران جسته و گریخته اقداماتی را انجام داده ایم، اما هیچ کدام شایسته همکاران ما نبوده است.

محمدزاده عنوان کرد: بحث رفاهی یک تیم مستقل و فارغ از نظام دامپزشکی را می طلبد، یک سری اقدامات باید استانی و بخشی از آن کشوری است که باید در این امر به صورت ویژه کار شود.

وی اضافه کرد: همچنان معتقد هستم هر آنچه که در استان و کشور جهت رفاه همکاران بخش دامپزشکی صورت می گیرد، شایسته آن ها نبوده است. تمام  تلاش من در طی دوران مدیریت خود این بوده که منافع استان را ارجع قرار دهیم.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص استقلال شوراهای نظام دامپزرشکی، خاطرنشان کرد: این امر یک ضرورت است که متاسفانه در دوره قبل و جدید مطرح شد؛ اما صورت نگرفت. البته تنها چالشی که در این زمینه وجود دارد این بوده که درآمد بسیاری از استان های ما با توجه به تعداد اعضا و منابع درآمدی در ماده 2 و 5 در برخی مواقع هم تراز با مخارج باشد و یا نباشد. اما متاسفانه در بحث استقلال استان ها باتوجه به منابع درآمدی به یک شکل نیست ما باید استان ها را در بحث حوزه استقلال به چند بخش تقسیم کنیم.

محمدزاده تاکید کرد: استقلال استان ها به شدت امری واجب است، این امر انگیزه ویژه ای در استان برای ایجاد درآمد ایجاد خواهد کرد. حدود دو سال است که از سمت سازمان مرکزی هیچ بودجه ای به استان ها بازگشت داده نشده و منابع درآمدی استان ها محدود است.

وی ادامه داد: زمانی که استقلال صورت گیرد؛ می توانیم با برنامه ریزی و بر اساس توانایی شوراها و مجموعه استانی اقدامات شایسته ای را انجام دهیم. تلاش برای استقلال استان ها باید به مرحله عمل برسد.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص معضلات موجود در نظام، افزود: یکی از معضلات مهم دستورالعمل های ابلاغی از دو سازمان علی الخصوص سازمان دامپزشکی است که با یک نسخه واحد برای کل کشور ارسال می شود و متاسفانه این عادت آیین نامه نگاری بزرگترین مشکل ما در استان بوده است.

محمدزاده تاکید کرد: یکی دیگر از موارد این بوده که استان ها نقشی در تغییر درصدی از دستورالعمل ها را با توجه به شرایط استانی خود ندارند. دستورالعمل های ابلاغی بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها بوده است.

وی با با بیان اینکه ایجاد دستورالعمل یکسان بدون در نظر گرفتن شرایط استانی، منطقه ای و بومی یکی از معضلاتی است که ما با آن درگیر هستیم، اضافه کرد: کمبود نیرو منابع مالی از معضلات دیگر ما بشمار می آید. باتوجه به افزایش فارغ التحصیلان و کاهش جمعیت دامی یکی از بزرگترین معضلات ما سیل عظیم فارغ التحصیلان  است. بزرگترین مشکل ما این بوده که تعداد فارغ التحصیلان جویای کار در استان ما چندین برابر ظرفیت شغلی است.

در حوزه رفاهی باید این امکان را داشته باشیم که بتوانیم برای همکاران خود امکانات رفاهی را فراهم آوریم

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عدم تعریف روابط شغلی و استانداردسازی شغل های مختلف که تاکنون انجام نشده یکی دیگر از معضلات مهم بوده است.

محمدزاده در خصوص مهم ترین انتظارات خود از سازمان نظام دامپزشکی، خاطرنشان کرد: به صورت کلی انتظارات من این است که در حوزه بخش خصوصی با تعامل با سازمان دامپزشکی نظرات خود و سیاست خود را در خصوص بخش خصوصی اعلام کند و براساس شرایط منطقه ای قوانین را بومی سازی کند.

وی عنوان کرد: انتظار دیگر ما در بخش رفاهی است؛ یکی از نقطه ضعف های نظام در این بخش نمود پیدا کرده است. ما در حوزه رفاهی باید این امکان را داشته باشیم که بتوانیم برای همکاران خود امکانات رفاهی را فراهم آوریم.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: انتظار دیگر این است که استارت و کلید استقلال مالی استان ها زده شود. باید براساس توانایی های همکاران این استقلال صورت گیرد و بتوانند از منابع مالی خود جهت رفاه استان گام برداریم.

محمدزاده ادامه داد: استاندارد سازی و تعریف روابط شغلی بین تمام بخش های حوزه دامپزشکی از دیگر نکات مهم بوده است. در بخش نسخه پیچی الکترونیکی می توان بخشی از مشکلات حوزه دامپزشکی را حل کند و تنش ها را کاهش دهد.

نقش سازمان نظام به عنوان حامی بخش خصوصی و صادر کننده پروانه ها باید بیشتر شود

وی بیان کرد: نقش سازمان نظام به عنوان حامی بخش خصوصی و صادر کننده پروانه ها باید بیشتر شود. انتظار ما در حوزه ماده 19 تعیین و تکلیف نهایی است.

رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص اعطای نمره به عملکرد خود، بیان کرد: بنده  به خود نمره ای نمی دهم؛ اما در طی این دوران تمامی تلاش خود را برای همکارانم کردم و از هیچ تلاشی دریغ نکرده ام.

محمدزاده در خصوص حضور دوباره خود در انتخابات، تصریح کرد: تا به این لحظه شرمت نکرده ام؛ اما احتمال حضور بنده وجود دارد. تا زمانی که همکاران من حس حس کنند می توانم برایشان مثمر ثمر باشم با افتخار این کار را انجام خواهم داد و اگر روزی من را نخواهند در کنار مجموعه قرار خواهم داشت و هر کس وارد شود کمک رسان آن خواهم بود.

وی در انتها گفت: بزرگترین اتفاقی که باید در حوزه دامپزشکی رقم بخورد، تغییر ساختار سازمان نظام دامپزشکی و تغییر قانون آن است. باید ترکیب ساختاری اعضای شورای استانی معلوم باشد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.  

یکی دیگر از معضلات مهم ما تعرفه های ناچیز خدمات بخش دامپزشکی بوده که متناسب با افزایش تورم نیست. این امر معضلی را ایجاد می‌کند و مشکل دیگری که با آن درگیر هستیم پیگیری درمانگران غیرمجاز که این امر هم از مهم ترین معضلات ما بشمار می آید.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.