رییس انجمن کلینسین های دامپزشکی استان آذربایجان غربی در گفتگو با فاخته؛

برای رفع تداخلات صنفی در دامپزشکی، احیای موضوع نسخه نویسی و نسخه پیچی لازم است

رییس انجمن کلینسین های استان آذربایجان غربی گفت: اولین قدمی که می توان برای رفع مشکلات خود برداریم، ترسیم خطوط قرمز بین صنفی است و برای آنکه تداخلات صنفی از بین برود باید بحث احیای نسخه نویسی و نسخه پیچی توجه بیشتری صورت گیرد.
کد خبر  9677
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فاخته، رضا اطمینان فر، اظهار کرد: بنده دامپزشک و فعال بخش خصوصی شهرستان ارومیه بوده واز آذر 1401 به لطف دوستان و به انتخاب اعضا به عنوان مسئول این انجمن فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون ادامه دارد.

وی ادامه داد: انجمن صنفی استان اذربایجان غربی از سال 91 شروع بکار کرده و در حال حاضر در دوره چهارم آن قرار داریم. برای شروع از همان ابتدا یکسری برنامه و اهدافی را برای خود ترسیم کردیم که تاکنون به برخی از آن ها دست پیدا کرده ایم.

رییس انجمن کلینسین های استان آذربایجان غربی افزود: عمده ترین هدف ما در دوره چهارم انجمن این است که بتوانیم احیای نسخه نویسی و نسخه پیچی را در استان به صورت پایلوت انجام دهیم و به جد نیز پیگیر این موضوع هستیم.

اطمینان فر در خصوص مشکلات و نابسامانی های دامپزشکی درسطح استان و کشور، تاکید کرد: آذربایجان غربی از لحاظ دامپزشکی استان برخورداری است، زیرا در این شهر دو دانشکده دامپزشکی وجود دارد. متاسفانه ریشه اصلی مشکلات ما به نوعی کشوری است و مهم ترین آن عدم توازن نیاز به پرورش نیرو و عدم توزیع مناسب آن در سطح کشور است.

وی با اشاره به مشکلات کمبود پیرادامپزشک در بخش درمان، تصریح کرد: باید برای رفع این مشکل همواره توزیع نیرو را مدنظر خود قرار دهیم و آن را به عنوان قدم اول برای رفع مشکلات خود بپنداریم و نسبت به نیاز دامپزشک با پرورش نیرو و پذیرش بی رویه توسط دانشگاه ها تعادل ایجاد کنیم.

اولین خواسته یک صنف ایجاد امنیت شغلی و تامین نیازهای اولیه اش است

رییس انجمن کلینسین های استان آذربایجان غربی اضافه کرد: آنچه که به عنوان مشکل وجود دارد، قرار دادن شغل دامپزشکان در زمره مشاغل سخت، پیگیری مشکلات مالیاتی و کاهش ضریب مالیاتی، ابلاغ به موقع تعرفه های مالیاتی، موضوع تلقیح و نظارت به عملکرد آن ها نیز بسیار مهم بوده و باید از عملکرد دخالتی در حوزه درمان آن ها جلوگیری شود.

اطمینان فر خاطرنشان کرد: زمانی که از انجمن صنفی سخن می گوییم باید به نیازهای آن ها نیز به صورت کامل مشرف باشیم. اولین خواسته یک صنف ایجاد امنیت شغلی و تامین نیازهای اولیه اش است که متاسفانه در حال حاضر در این زمینه با مشکلات متعددی رو به رو هستیم.

وی عنوان کرد: بخش درمان دامپزشکی برگرفته از بخش درمان دام بزرگ، کوچک، طیور و آبزیان است. در این راستا می طلبد که برای هرکدام از این قشرها قوانین خاص خودش را براساس خواسته و نیازهایشان طراحی کنیم. در حال حاضر در بخش دام بزرگ با افت شدید جمعیت همراه هستیم. همچنین گران بودن امکانات تشخیص پاراکلینیکی جهت ارتقا کیفی نیز وجود دارد. در حال حاضر برای خرید یک دستگاه رادیولوژی و اندوسکوپی و... هزینه های سنگینی باید انجام دهد که این هزینه کرد؛ توجیهی برای بخش همکاران بخش خصوصی با تعرفه های موجود ندارد و باید تعرفه ها به میزانی افزایش پیدا کند تا توجیه اقتصادی در جهت ارتقا کیفی برای فعالان بخش خصوصی داشته باشد.

رییس انجمن کلینسین های استان آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در بخش دام کوچک فشارهایی بر این بخش وارد است و صدور رای دیوان، باعث شد که به مکان های تجاری برویم. از این رو عملکرد ما مستلزم این است که هزینه یک واحد و مغازه تجاری را متقبل شویم. به هر حال این امر می طلبد که از لحاظ مالی تامین نیاز شویم. این تامین نیاز باعث آن شده که همکاران به سمت تجارت (فروش ملزومات حیوانات خانگی) در کنار کار درمان روی بیاورند تا به سوددهی برسند تا بتوانند هزینه های خود را برای اجاره های خود تامین کنند و این امر باعث می شود در دراز مدت در کیفیت درمانی همکاران این بخش افت کنند. لذا انتظار ما این بوده که این مقوله نیز پیگیری شود.

اطمینان فر اظهار کرد: به عنوان به بخش خصوصی با توجه به افزایش تعرفه های صدور پروانه از سوی نظام دامپزشکی در جهت رفع مشکلات، انتظار بیشتری از عزیزان داریم. امید داریم که بتوانیم این مشکلات را برای همکاران خود در بخش خصوصی کمرنگ تر کنیم. اولین قدمی که می توان برای رفع مشکلات خود برداریم، ترسیم خطوط قرمز بین صنفی است. برای آنکه تداخلات صنفی از بین برود باید بحث احیای نسخه نویسی و نسخه پیچی توجه بیشتری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون فعالان در بخش طیور، دام بزرگ و آبزیان در حال فعالیت در هلدینگ های بزرگ هستند که باعث شده همکاران بخش خصوصی به نوعی از مدار کاری خارج شوند و باید در این زمینه تصمیم گیری لازم صورت گیرد تا بتوانیم از تمامی پتانسیل های موجود در جامعه درمانی دامپزشکی بهره ببریم و جامعه داروخانه داران نیز از مطلب بی نصیب نمانند و بتوانند به امرار و معاش خود برسند.

لازم است به نظرات انجمن ها و کانون کشوری توجه لازم را داشته باشیم

رییس انجمن کلینسین های استان آذربایجان غربی گفت: در همین راستا می طلبد که حاکمیت دامپزشکی (سازمان دامپزشکی کشور) و سازمان نظام به عنوان مرجع صدور پروانه توجه بیشتری به انجمن ها در خصوص تجمیع مشکلات داشته باشند تا بتوانیم آن را ریشه یابی کنیم و در جهت رفع آن گام برداریم. همچنین لازم است به نظرات انجمن ها و کانون کشوری توجه لازم را داشته باشیم تا بتوانیم یک تصمیم گیری منطقی توام با رفع موانع داشته باشیم.

اطمینان فر در خصوص روش های مهم در ایجاد تعاملات درون صنفی و همدلی بیشتر بخش خصوصی با سازمان های متولی، تصریح کرد: همدلی همکاران زمانی در یک صنف و رده های شغلی زمانی صورت می گیرد که اکثریت با رعایت قانون از هر لحاظی تامین شوند. باید در جهت تامین و حفظ امنیت شغلی همکاران بخش خصوصی گام برداریم و برنامه به گونه ای باشد که ضامن ارتقا کیفی و کمی عملکردی و درآمدی همکاران شود.

وی در خصوص تاخیر در ابلاغ تعرفه ها، بیان کرد: قدم اول برای تامین خواسته های همکاران متوازن کردن درآمدهای یک قشر در یک سال با شرایط اقتصادی همان سال بوده، شرایط حال حاضر ما با گذشته متفاوت است؛ اما هم اکنون با شرایط سال گذشته تعرفه اخذ می کنیم. این امر باعث می شود درآمد همکاران ما پایین و هماهنگ با نرخ تورم نباشد و این امر سبب کاهش درآمد می شود.

رییس انجمن کلینسین های استان آذربایجان غربی در خصوص مخاطرات ناشی از عدم بکارگیری مسئولین فنی و بهداشتی؛ ادامه داد: زمانی  که در یک روندی نظارتی صورت نگیرد؛ پیامدهای آن به صورت جامع و خطرناک خواهد بود که اولین پیامد آن تهدید سفره غذایی مردم است. اگر دامپزشکی  نظارت خود از روند تولید گوشت قرمز، مرغ و آبزیان نداشته باشد؛ از لحاظ روند بهداشتی و ماندگاری آنتی بیوتیک ها هورمون ها می توانند جامعه را تهدید کند.

اطمنیان فر گفت: ماده 19 که یک پتانسیل خوبی در اشتغال دارد، می تواند راهشگای اشتغال دامپزشکان غیرفعال ما که در حال حاضر فرصت شغلی در دست ندارد، باشد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی اظهار کرد: در نهایت امید دارم روزی برسد که جایگاه دامپزشکی درسطح کشور پررنگ تر از امروز باشد و این امر با همت همه دامپزشکان (بخش خصوصی، سازمان دامپزشکی کشور، نظام دامپزشکی، کانون و انجمن) رقم خواهد خورد.

گفتگو: غزاله شهیدی

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • بزط
    می گوید:
    چرا باید دامدار بیچاره پول اضافی بده برای گرفتن دارو!
  • دامپزشک
    می گوید:
    در پاسخ به شمایی که گفتی چرا باید دامدار بیچاره پول اضافی بده برای گرفتن دارو! باید یادآوری کنم اگر فرمایش شما بخواد انجام بشه اصلا دیگه نیازی به داروخانه نیست. هر دامداری از هرجا می خواد بره دارو تهیه کنه... این چه حرف بی حسابی هست که می زنید؟
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.