رییس انجمن صنفی کلینسین های دامپزشکی استان اردبیل در گفتگو با فاخته:

در تصمیم گیری دامپزشکی در سطح کلان، کانون ها و انجمن ها و تشکل های صنفی دعوت شوند/ به خاطر پایین بودن تعرفه ها، همکاران ما در برخی موارد از ارائه خدمات امتناع می کنند

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل گفت: عدم حمایت لازم و کافی دولت از تولیدکنندگان یکی از مشکلات مهم حوزه دامپزشکی است.
کد خبر  9716
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر جاوید سیف دواتی در خصوص سوابق تحصیلی و اجرایی خود، اظهار کرد: بنده دارای مدرک دکتری دامپزشکی بوده و حدود 25 سال است که در گرایش بالینی دام بزرگ و دام کوچک مشغول به فعالیت هستم.

وی ادامه داد: از بدو فارغ التحصیلی کار بالینی و طبابت را انتخاب نموده ام. از ابتدای شروع به فعالیت دامپزشکی، متعصب و علاقمند به ارتقا و پیشرفت این حرفه بودم؛ بنابراین در اکثر محافل و تشکل های دامپزشکی شرکت می کردم تا آنچه از دستم بر می آید را در این حرفه دریغ نکنم.

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل افزود: لذا در دوره اول انتخابات شورای نظام دامپزشکی استان اردبیل جز اعضای اصلی انتخاب شدم و چهار سال در نظام استان در خدمت همکارانم بودم، اما در دوره های بعدی به دلیل عدم تناسب و سنخیت افراد و همکاران شرکت کننده در انتخابات نظام استانی و علاقه مندی شدید همکاران بخش دولتی به ورود به شورای نظام استانی به این تشکل غیردولتی و مردم نهاد؛ بنده از شرکت در انتخابات شورای استانی نظام دامپزشکی منصرف شدم؛ زیرا معتقد هستم که شوراهای نظام دامپزشکی علی الخصوص شورای مرکزی با ترکیب اعضایی که تشکیل می شود، دولتی محور شده و از رسالت اصلی خود که می بایست خصوصی محور باشد، خارج شده است.

دواتی تاکید کرد: از نظر اعضای متشکله و هم از نظر سمت و سوی اقدامات صنفی دیگر مثمر ثمر و مفید برای همکاران بخش خصوصی نخواهد بود. در تایید عرایض بنده می توانید ترکیب اعضای شورای مرکزی و برخی استان ها را بررسی کنید.

از ترکیب دولتی شورای نظام استان اردبیل چه انتظاری می توان برای  رفع دغدغه های بخش خصوصی داشت!

وی تصریح کرد: به طور مثال در استان اردیبل که از 9 نفر اعضای اصلی شورای استانی نظام دامپزشکی 8 نفر از همکاران دولتی (کارمندان رسمی و شاغلین ادارات دامپزشکی) هستند. پس با این حال چه انتظاری می توان از این شورای نظام استانی (به عبارتی اداره دامپزشکی دوم در استان) داشته باشیم که با این ترکیب بیش از 90 درصد اعضای دولتی، دغدغه بخش خصوصی را داشته باشند.

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل عنوان کرد: لذا با توجه به توضیحات و گلایه های بالا حقیر به فکر تشکیل یک تشکل شدم که اساسنامه اش خصوصی محور و اعضایش تماما از بخش خصوصی هستند و بعد از ماه ها تلاش بالاخره در سال 1399 انجمن مراکز درمانی و مایه کوبی را به کمک اعضای هیات مدیره تشکل دادم و حدود سه سال است که در استان فعالیم و در خدمت همکاران عزیز هستیم.

دواتی خاطرنشان کرد: در انجمن ماهانه جلسات مستمر با هیات مدیره داریم و جلساتی با مدیران استانی علی الخصوص مدیرکل دامپزشکی استان و روسای ادارات همراه با مکاتبات زیاد و پیگیری های مداوم این مکاتبات نیز برگزار شده است.

وی اضافه کرد: انجمن  با رییس هیات مدیره آن نیز در جلسات کشوری با ریاست سازمان دامپزشکی کشور در جلسات حضوری و مجازی کانون سراسری مراکز درمانی و مایه کوبی کشوری شرکت می کنند و همواره به دنبال طرح مشکلات همکاران خود در استان و پیگیر حل آن ها است.

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل گفت: جا دارد اینجا از زحمات هیات مدیره کانون سراسری مراکز درمانی و مایه کوبی کشور به ویژه دکتر رئوفت قدرانی کنم که پیگیر مسائل و مشکلات همکاران خود در بخش خصوصی در کشور هستند و از اعضای هیات مدیره استان اردبیل هم تقدیر و تشکر می کنم.

دواتی اظهار کرد: در تاسیس انجمن اهداف و خواست های زیادی مدنظر بوده که برخی از آن ها در اساسنامه انجمن هم آمده است که بعضی از این اهداف، کشوری است که با هماهنگی و همدلی انجمن های استان و کانون سراسری در صدد رسیدن به آن ها هستیم و به برخی از آن ها دست یافته ایم و برخی را نیز پیگریم. اما در اهداف استانی که در حیطه مدیران استانی است به بیشتر اهداف خود رسیده ایم و در تلاش برای رسیدن به باقی اهداف خود هستیم.

اقتصاد حرفه دامپزشکی ارتباط مستقیمی با دامداران، مرغداران و... دارد

وی با اشاره به اینکه در دنیا حرف اول را اقتصاد مشاغل می زنند و هر حرفه ای اقتصاد خوبی داشته باشد یقیننا مشکلات آن کمتر خواهد بود؛ تاکید کرد اما اقتصاد حرفه دامپزشکی ارتباط مستقیمی با دامداران، مرغداران، تولیدکنندگان مربوط به دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و همچنین دیگر دریافت کنندگان خدمات دامپزشکی دارد.

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل با اشاره به مشکلات حوزه دامپزشکی، تصریح کرد: از مشکلات اصلی دامپزشکی که مستقیم و غرمستقیم تمام همکاران ما را تحت تاثیر قرار می دهد و حل آن ها باعث بهبود کیفیت و کمیت درآمدی دامپزشکان در تمام بخش های دامپزشکی می شود (اعم از کلینیک ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، مسئولین فنی و...) عبارتند از عدم حمایت لازم و کافی دولت از تولیدکنندگان دام، طیور و آبزیان و سایر واحدهای مرتبط با دامپزشکی، عدم تخصیص و تسهیل وام های کم بهره لازم و کافی به تولیدکنندگان دام، طیور و آبزیان، تصویب و ابلاغ تعرفه های خدمات دامپزشکی خیلی پایین و غیرمتناسب با خدمات ارائه شده توسط سازمان نظام دامپزشکی، دریافت تعرفه های خیلی بالا برای صدور و تمدید پروانه های دامپزشکی توسط سازمان نظام دامپزشکی، تصمیم گیری های غیرکارشناسی شده و بدون مشورت سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی کشور با بخش خصوصی و تشکل های صنفی و انجمن ها (طوری که می بینیم برای یک دستور العمل یا شیوه نامه چهار ویرایش صادر می شود که این نشانه غیرکارشناسانه بودن تصمیم گیری ها و اقدام بدون مشورت با مراکز ذی ربط و ذی نفع در دامپزشکی بخش خصوصی) است.

دواتی با اشاره به دیگر مشکلات گفت: همچنین عدم حمایت سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی از بخش خصوصی در مورد بحث مالیات و بیمه ها (که در سال جاری اکثر همکاران در مالیات به مشکل اساسی برخوردند در حالی که در اساسنامه نظام دامپزشکی کشور حمایت از همکاران در این مورد صراحتا آمده است) از دیگر مشکلات ما است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات می توان به عدم قطع قاطع ارتباط مالی مستقیم همکاران مسئول فنی با کارفرمایان و دریافت کنندگان خدمات دامپزشکی، کم رنگ کردن نقش دامپزشکی در تامین بهداشت و سلامت جامعه توسط سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور و وزارت جهاد مانند حذف نظارت بهداشتی دامپزشکان بر سلامت و بهداشت دام های کشتار شده در کشورهای مبدا که گوشت و مرغ از آن ها وارد می شود، اشاره کرد.

عدم نظارت کافی دولت بر کیفیت و کمیت داروها هم به دامپزشکان ضربه می زند و هم به تولیدکنندگان 

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل تاکید کرد: همچنین افزایش دانشکده های دامپزشکی غیراستاندارد چه از نظر کیفی و چه از نظر امکانات لازم و چه از نظرهیات علمی و عدم تناسب تعداد نیاز کشور به دامپزشک و تعداد پذیرش در دانشگاه ها، عدم نظارت کافی دولت بر کیفیت داروهای دامپزشکی که این داروهای بی کیفیت و یا کم کیفیت هم به دامپزشکان ضربه می زند و هم به دامداران و مرغداران و تولید کشور آسیب می زند، نیز از دیگر مشکلات ما محسوب می شود.

دواتی گفت: تمامی مشکلات مذکور شامل مشکلات کشوری و استانی می شود. شاید برخی از مشکلات جزئی در هر استانی خاص و مخصوص باشد که آن هم در سطح استان قابل حل است و اگر مشکلات کلی در سطح کشوری حل شود، 80 درصد مشکلات همکاران در تمام استان ها حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: اما پیشنهاد و راهکار من به تمام مسئولان، روسا و تصمیم گیرندگان دامپزشکی در سطح کلان و کشوری این است که خواهشا در تمام تصمیم گیری ها، تدوین آیین نامه ها، دستورالعمل ها و... در سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی، کانون ها و انجمن ها و تشکل های صنفی دعوت شوند و مورد مشورت و نظر خواهی قرار گیرند؛ زیرا بسیاری از مسائل را همکاران ما در بخش های خصوصی چندین سال تجربه کردن و از تمام عیب و ایراد و مشکلات آن خبر دارند و می توانند کمک خوب و موثری در تدوین قوانین و مقررات و آیین نامه های سازمان ها باشند. چرا باید برای دستورالعمل ها دو یا سه بار ویرایش صادر شود؟ بنابراین به نظر بنده این بهترین روشی در ایجاد تعاملات درون صنفی و همدلی بیشتر بخش خصوصی با سازمان های متولی است.

مبلغ دریافتی براساس تعرفه ابلاغی به ریسک و زحمت کار آن نمی ارزد، در نتیجه دام یا تلف و یا از چرخه تولید و اقتصاد حذف می شود

رییس انجمن صنفی کلینسین های استان اردبیل در رابطه با خسارات ناشی از عدم ابلاغ تعرفه ها، تاکید کرد: در این رابطه دو نوع خسارت وجود دارد که این دو شامل خسارت ناشی از پایین بودن تعرفه ها و خسارت ابلاغ دو یا سه سال یکبار تعرفه ها می شود. در بخش پایین بودن تعرفه ها، همکاران ما در برخی موارد از ارائه خدمات امتناع می کنند، زیرا مبلغ دریافتی براساس تعرفه ابلاغی به ریسک و زحمت کار آن نمی ارزد، در نتیجه دام یا تلف و یا از چرخه تولید و اقتصاد حذف می شود.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دواتی عنوان کرد: در خصوص ابلاغ دیرهنگام تعرفه ها نیز باید بگویم که زمانی که در کشور حدود 30 تا 40 درصد تورم وجود دارد و دو سال هم تعرفه دیر ابلاغ شود در واقع همکاران ما هر سال با 80 درصد زیر تورم روز خدمت می کنند. در بخش پیشگیری و مایه کوبی همکاران واکسیناتور ما به ازای خدمات ارائه شده خود بر اساس تعرفه دو سال قبل حق الزحمه دریافت می کنند و این امر با گرانی موجود در جامعه خیلی سخت و دلسرد کننده است. به همین دلیل است که در حال حاضر پیدا کردن واکسیناتور برای مراکز مایه کوبی که با این تعرفه دو سال قبل کار کنند، بسیار سخت شده است. لذا روز به روز بیماری های دامی و بیماری های مشترک دام و انسان زیاد می شود، زیرا پیشگیری به دلیل تعرفه خیلی پایین و ابلاغ دو یا سه سال یکبار آن خیلی کمرنگ شده است.

گفتگو: غزاله شهیدی

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • مطلع
    می گوید:
    امیدواریم در انتخابات جدید، نظام به طور کامل در استانها در اختیار همکاران بخش خصوصی قرار بگیره تا متوجه مشکلات و مصیبت های ما باشند.
  • منقد
    می گوید:
    انتظار دارید با این تعرفه ها قله قاف هم بریم و درمان کنیم؟؟
  • ناشناس
    می گوید:
    احسنت! کاش آقای وزیر جهاد و رئیس سازمان نظام هم این مصاحبه رو بخونن
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.