رئیس انجمن صنفی استان کرمانشاه و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی دامپزشکی در گفتگو با فاخته:

در حال حاضر حال دامپزشکی و همکاران این حوزه اصلا خوب نیست و هیچ آینده و چشم انداز روشنی در این حوزه دیده نمی شود

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی گفت: در حال حاضر مهم ترین عامل بروز مشکلات ما کاهش جمیعت دامی، افزایش فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی و جذب این فارغ التحصیلان به مراکز درمانگاهی است که متاسفانه در این دو مورد کاری از دست ما بر نمی آید.
کد خبر  9374
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر کامیار محمدزاده، در خصوص سوابق اجرایی خود، اظهار کرد: بنده ۲۱ سال است که کلینیسین هستم. همچنین موسس انجمن صنفی مسئولین فنی مراکز درمانگاهی، آزمایشگاهی و‌ مایه کوبی استان کرمانشاه هستم در حال حاضر از زمان تاسیس انجمن ما چهار دوره می گذرد که در این بازه زمانی مسئولیت آن بر عهده بنده بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نایت رییس دوره اول هیات مدیره کانون کشوری هستم و در دوره دوم به عنوان دبیر کانون در اختیار دوستان هستم رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه نیز هستم.

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی افزود: همچنین بنده عضو شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه و در کنار آن نیز عضو شورای مرکزی نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز هستم.

محمدزاده تاکید کرد: انجمن ما از همکاران مسئول فنی دارای پروانه های درمانگاه، مراکز مایه کوبی و آزمایشگاه استان تشکیل شده که سابقه ۱۲ ساله دارد و حدود ۱۰۰ نفر از همکاران در انجمن ما نیز عضو هستند.

وی در خصوص اهداف انجمن، تصریح کرد: بیشترین فعالیت و سعی ما تنظیم روابط حرفه ای بین همکاران با یکدیگر است و در کنار آن نیز برای ایجاد این روابط با همکاران عضو انجمن و سایر صنوف دامپزشکی مانند همکاران پیرادامپزشک در مراکز درمانگاهی، همکاران ما در داروخانه ها، شرکت های پخش و... نیز تلاش می کنیم.

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی خاطرنشان کرد: در طی این چند سال گذشته به این هدف مهم خود دست یافته ایم اما برخی از امور خارج از حوزه اختیارات و توانایی ما بوده است.

محمدزاده اضافه کرد: از لحاظ بحث های مرتبط با تعرفه، تلاش می کنیم تا رقابت های منفی را کاهش دهیم و سعی کنیم درآمدهای همکاران را از سایر فعالیت های مختلف افزایش دهیم. تاکنون در حوزه اموری که در اختیار خود ما بوده موفق عمل کردیم. 

بزرگترین هدف ما کاهش رقابت منفی در بین همکاران است

وی گفت: بزرگترین هدف ما کاهش رقابت منفی در بین همکاران است، استانداردسازی روابط بین همکاران درمانگر و سایر صنوف از دیگر اولویت های ما است.

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی در خصوص مهم ترین مشکلات صنوف دامپزشکی، عنوان کرد: بزرگترین مشکل ما نابسامانی دامپزشکی است. در حال حاضر  یکسری مشکلات وجود دارد که در طول این ۲۲ سال رفع نشده و هرساله بیشتر شده است. مهم ترین عامل بروز مشکلات ما کاهش جمیعت دامی، افزایش فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی و جذب این فارغ التحصیلان به مراکز درمانگاهی است که متاسفانه در این دو مورد کاری از دست ما بر نمی آید.

محمدزاده ادامه داد: در حال حاضر برخی از مشکلات ما کشوری بوده به صورتی که کل جامعه را درگیر خود کرده و نمود آن در حوزه درمانی شدید تر است.

عضو شورای مرکزی نظام دامپزشکی ج.ا.ا تاکید کرد: در استان کرمانشاه بزرگترین مشکل ما علاوه بر دو مورد مذکور، صدور دستورالعمل های خلق الساعه بدون درنظر گرفتن بومی بودن هر استان است که متاسفانه تبعات خیلی سنگینی را بر جای می گذرد. در سال های گذشته دستورالعمل هایی که از سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی ابلاغ شده بدون توجه به شرایط بافتی هر استان بوده و متاسفانه در حال حاضر درگیری با حوزه مالیاتی بسیار در حوزه های همکاران درمانگر گریبان گیر است و برای این حوزه ضرایب مالیاتی زیادی در نظر گرفته شده است.

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی اظهار کرد: در حال حاضر دستورالعمل ها و ضرایب مالیاتی روز به روز فضای کسب و کار را سخت تر می کند. همچنین عدم استفاده از اماکن مسکونی و‌‌ متراژ های بالایی که برای مراکز درمانی در نظر گرفته شده نیز در کنار تمامی نکات مذکور از مشکلات مهم بشمار می آید.

محمدزاده ادامه داد: متاسفانه تمامی دستورالعمل هایی که از سوی سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی به هر طریقی ابلاغ می شود، بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها و شرایط لازم صورت گرفته است.

وی گفت: بزرگترین مشکل ما این بوده مسئولین نظام و سازمان دامپزشکی حتی یک دقیقه در بخش خصوصی فعالیت نکرده اند و از مشکلات ما بی خبر هستند و تصمیم گیری به راحتی صورت می گیرد. اما این روال در وزارت بهداشت بدین صورت نبوده است.

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی اضافه کرد: در وزارت بهداشت بالاترین مرجع (وزیر) در بخش خصوصی فعالیت می کند و از تمامی مشکلات اطلاع کافی را دارد، اما متاسفانه شرایط در دامپزشکی به کلی فرق دارد.

محمدزاده عنوان کرد: باید روال به گونه ای باشد که سازمان دامپزشکی دغدغه ها و سیاست های خود را ابلاغ کند و سازمان نظام دامپزشکی بر اساس شرایط هر استان، دستورالعمل های خود را طراحی کند، اما متاسفانه تاکنون این مهم رقم نخورده است.

وی در خصوص بهترین روش ایجاد تعاملات درون صنفی بخش خصوصی با سازمان های متولی، اظهار کرد: تعاملات درون صنفی در یک فضای استاندارد اتفاق می افتد، اما زمانی که شرایط اقتصادی و دستورالعمل ها روز به روز بدتر می شود، انتظارات دستگاه های حاکمیتی از همکاران بخش خصوصی افزایش پیدا می کند و در نهایت جمعیت دامی کاهش پیدا می کند. همچنین در کنار این موارد رقابت های منفی، تخلفات صنفی و... افزایش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی عنوان کرد: تمام تلاش ما در تمامی این سال ها این بوده که بتوانیم همکاران خود را در یک چارچوب قانونمند نگه داریم. زمانی که بحث بقا مطرح باشد، کیفیت از بین می رود و این بقا به هر قیمتی تمام می شود. یعنی به گونه ای که همکاران ما برای ماندن اقدام به هر کاری بکنند و ماحصل همه این ها سبب کمرنگ شدن تعاملات صنفی می شود.

آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی و ماده ۱۹ صرفا بر روی کاغذ اجرا شده

محمدزاده در خصوص مخاطرات ناشی از بکارگیری مسئولین فنی و بهداشتی در مراکز تولیدی، گفت: متاسفانه سازمان و نظام دامپزشکی هیچ کارنامه موفقی در بحث آیین نامه نظارت بهداشتی در سالیان گذشته انجام نداده و این آیین نامه و ماده ۱۹ صرفا بر روی کاغذ اجرا شده است. 

وی اضافه کرد: همچنین باوجود آنکه قرار بر آن شده آیین نامه و دستورالعمل ها مربوطه در برنامه توسعه هفتم نوشته شود، باید یادمان باشد که در خصوص آیین نامه نظارت بهداشتی مصوبه هیات دولت که از سال ۸۸ ابلاغ شده، در ۱۴ سال گذشته کارنامه موفقی نداشته، پس نمی توان انتظار داشته باشیم که در آینده با دستورالعملی که هنوز نوشته نشده و شرایط اجرای آن مشخص نشده، چه اتفاقی رقم می خورد.

رئیس انجمن صنفی مراکز مایه کوبی، درمانگاه ها و آزمایشگاه های دامپزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: انجمن های صنفی، کانون های کشوری، حوزه درمانگران و داروخانه ها باید بازوی های اجرایی سازمان نظام دامپزشکی باشند اما متاسفانه در عمل اینگونه نبوده است.

محمدزاده ادامه داد: انجمن و کانون ها باید طرف مشورت باشند و به عنوان یک کارشناس و افرادی که در خط مقدم اجرا هستند، از آن ها استفاده شود. اما واقعیت ماجرا اینگونه نبوده است.

وی تصریح کرد: شرایط دامپزشکی در حوزه درمان، آیین نامه های دست و پا گیر و غیر قابل اجرا، شرایط سخت محل های کسب، حذف اماکن مسکونی برای استفاده همکاران، استفاده از اماکن غیرمسکونی، متراژ های بالا، ضرایب مالیاتی سنگین و... سبب آن شده که روز به روز دامپزشکی در حوزه درمان را در شرایط سخت قرار دهد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

رئیس انجمن صنفی استان و دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی خاطرنشان کرد: گفتنی است که بنده به عنوان کسی که ۲۱ سال در حرفه دامپزشکی مشغول به فعالیت بودم، عنوان کنم که در حال حاضر حال دامپزشکی و همکاران این حوزه اصلا خوب نیست و هیچ آینده و چشم انداز روشنی در این حوزه دیده نمی شود و امیدوار کردن همکاران نیز ناممکن شده است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    در حال حاضر حال دامپزشکی و همکاران این حوزه اصلا خوب نیست و هیچ آینده و چشم انداز روشنی در این حوزه دیده نمی شود کاملا با این حرف موافقم آقای دکتر
  • ندا
    می گوید:
    اینکه گفتید مسئولین نظام و سازمان اصلا در بخش خصوصی کار نکردند کاملا درسته و همین عامل بدبختی ما بخش خصوصی ها است
  • ناشناس
    می گوید:
    آنچه به جایی نرسد فریاد است چه فایده داره این گفتن ها وقتی گوش شنوایی نیست بدبختی هایی که گفتید گریبانگبر همه بخش خصوصی مخصوصا در بخش درمان هست اما...
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.