رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور در گفتگو با فاخته؛

عدم هماهنگی تعداد فارغ التحصیلان با زمینه فعالیت آن ها، مشکل صنوف دامپزشکی است/ هرسال شاهد تاخیر فراوان در ابلاغ تعرفه ها هستیم

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور گفت: عدم هماهنگی تعداد فارغ التحصیلان با زمینه فعالیت آن ها، مشکل صنوف دامپزشکی است.
کد خبر  9291
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، در معرفی خود و اهداف دنبال شده در انجمن صنفی کشور، اظهار کرد: شهریار رئوفت کلنسین با 27 سال سابقه فعالیت ممتد در امور درمان و رییس انجمن درمانگاه های دامپزشکی استان فارس و رییس هیات مدیره کانون کشوری انجمن های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی کشور هستم.

وی ادام داد: انجمن صنفی درمانگاه های دامپزشکی استان فارس از سال 1389 تاسیس شده و مجموعه ای بالغ بر 350 تکنسین در حوزه دام بزرگ، دام کوچک و طیور را در سطح استان فارس پوشش می دهد. در حال حاضر همکاران ما در 37 شهرستان در استان فارس فعالیت دارند و انجمن صنفی در واقع برنامه ریزی کننده مسائل و پیگیری حل مشکلات حوزه دامپزشکی، این همکاران را انجام می دهند.

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور بیان کرد: در سطح کشور کانون سراسری شامل انجمن های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی هست که 18 استان انجمن صنفی درمانی و 3 استان نیز انجمن صنفی مایه کوبی مستقل دارند که مجموع این انجمن های صنفی شامل کانون کشوری می شود که این کانون نیز از سال 1398 آغاز به کار کرده و در حال حاضر در دور دوم هیات مدیره آن قرار داریم.

رئوفت در خصوص مهم ترین مشکلات صنوف دامپزشکی کشور، افزود: در رابطه با فعالیت های کانون باید همکاران ما را مورد قضاوت قرار دهند، با این وجود سیاست ما همگرایی است و این همدلی و وحدت را به عنوان الگو در عملکرد انجمن صنفی و کانون کشوری در سطح استان قرار داده ایم، اما شرایط دامپزشکی به گونه ای بوده که نتایج مدنظر  به صورت کامل دست نیافته است.

وی تصریح کرد: مهم ترین مشکل ما در صنوف دامپزشکی عدم هماهنگی تعداد فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی با زمینه فعالیت در سطح کشور است. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته و ورود به بخش درمان به گونه ای است که با ظرفیت فعالیت مجموعه های خدمات گیرنده (در زمینه های حیوانات خانگی، طیور و دام) هم خوانی ندارد.

 رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور در رابطه با مشکلات و نابسامانی های دامپزشکی، عنوان کرد: مشکلات ما در این حوزه مشخص است که شامل صدور پروانه ها، تغییر شیوه نامه های صدور پروانه، تمدید پروانه‌ها برای شاغلان، تامین مکان برای کلنیک های شهری ما، تعرفه ها درمانی و عدم هم خوانی آن با نوع فعالیت، عدم همکاری بین همکاران ما در برخی استان ها و مشکل مالیاتی و... را ذکر کرد.

رئوفت اضافه کرد: در سطح استان فارس بالغ بر 350 کلینسین، 50 کلینسین اختصاصی طیور، 100 کلینسین حیوان خانگی و 200 کلینسین اختصاصی دام بزرگ داریم که بسیاری از این افراد متخصص هستند. در حال حاضر عموم مشکلات ما کشوری است و باتوجه به وسعت و شراط اقلیمی استان فارس و خدمت بخش درمان در این استان مقداری متفاوت تر است. در بخش دام کوچک مشکل مکان استقرار داریم و بحث مالیات بسیار بالای این حوزه نیز از دیگر مشکلات ما بشمار می آید. علاوه بر این موارد تعداد زیاد مراکز درمانی که با تعداد دام همخوانی ندارد او این امر یکی دیگر از مشکلات ما بشمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: در بخش طیور بزرگترین مشکل ما نوع فعالیت زنجیره های تولید است که در بخش بهداشت و دامپزشکی ارتباط کلینسین های طیور با این مجموعه ها ناشناخته مانده و یک سردرگرمی در این بخش ایجاده کرده است.

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور گفت: بحث ظرفیت سنجی در عملکرد کلینسین های طیور یکی دیگر از مشکلات ما بوده که پشتیبانی لازم از سوی بخش دولتی در این زمینه صورت نگرفته است. در بخش دام بزرگ نیز جمعیت دامی این حوزه بسیار کاهش یافته به گونه ای که گاو های ماده کشتار شده و جمعیت دام بسیار پایین آمده است، اما با این وجود کلینیک های ما تعدادش افزایش پیدا کرده است و وسعت فعالیت همکاران ما در این بخش به شدت کم شده که این امر باعث ایجاد دلسردی در بخش دام بزرگ شده است.

رئوفت در خصوص پیشنهاد خود به گروه های تصمیم گیرنده جهت کاهش و رفع موانع، اظهار کرد: در سطح کشور دو گروه تصمیم گیرنده داریم که شامل سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی می شود که تعامل این دو مجموعه می‌تواند به دامپزشکی کشور سامان دهی ببخشد.

وی اضافه کرد: در سنوات اخیر شاهد آن هستیم که این دو سازمان در کنار یکدیگر حرکت می کنند و مشکلات گذشته را کمتر شاهد هستیم. پیشنهادی که من در این خصوص دارم این بوده که متاسفانه فاصله مجموعه تصمیم گیرنده مثل سازمان و نظام دامپزشکی از بخش خصوصی مانند انجمن های صنفی و کانون کشوری که مجموعه های رسمی دارای مجوز رسمی از اداره کار هستند، بسیار بوده است. از این رو در تصمیم گیری ها از نماینده های بخش خصوصی نظرسنجی صورت نمی گیرد.و یا تعاملات بسیار کمرنگ است.

 رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور یکسری قوانین و دستورالعمل ها صادر و

لازم اجرا در کل کشور است، اما شرایط و وسعت کشور و استان های ما دارای متغیرات زیادی است، در خواست ما این است که این دستورالعمل ها به صورت تام نباید ابلاغ شود و دست ادارات کل و نظام دامپزشکی استان تشکل های خصوصی را در تغییرات جزئی باز بگذارند.

رئوفت در خصوص بهترین روش در ایجاد تعاملات درون صنفی و همدلی بیشتر بخش خصوصی با سازمان های متولی، عنوان کرد: در حال حاضر همدلی در بخش درون صنفی و خانواده دامپزشکی به خوبی حس می شود.اگر سازمان و نظام دامپزشکی در تصمیم گیری ها از تشکل های بخش خصوصی همراهی بخواهند، ما نیز با کمال میل در کنار سازمان خواهیم بود.

وی در خصوص خسارت ناشی از تاخیر ابلاغ تعرفه ها، گفت: براساس ماده 2 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع هرساله سازمان نظام دامپزشکی موظف به جمع آوری و ارائه پیشنهادات در خصوص تعرفه های دامپزشکی به وزارت جهاد کشاورزی شده است. به گونه ای که تا پایان خرداد ماه هرسال نرخ نامه جدید توسط وزارت تایید و به کل کشورابلاغ شود؛ که متاسفانه علیرغم ارائه پیشنهادات انجمن های صنفی استان ها توسط کانون سراسری به سازمان نظام دامپزشکی و انتقال این پیشنهادات توسط این سازمان به وزارت جهادکشاورزی، هرسال شاهد تاخیر فراوان در ابلاغ تعرفه ها هستیم. به طور مثال تعرفه سال 1401 در ابتدای سال 1402 ابلاغ شد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی کشور گفت: امید داریم که در سال جدید تعرفه های جدید به سرعت ابلاغ شود، زیرا این تاخیر خسارت زیادی را به همکاران ما وارد می‌کند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • امید
    می گوید:
    تشکر از آقای دکتر رئوفت و رسانه که اینها رو منتشر کرده امیدواریم گوش شنوایی در نظام و سازمان باشه بخونن اینا رو و عمل کنن
  • متفرقه
    می گوید:
    شرط می بندم که می خونن اینا رو هم در نظام و هم در سازمان ولی براشون عادی شده دیدن بدبختی های ما بخش خصوصی ها. کاش حقوق شما رو هم بر مبنای تعرفه های ما می دادن
  • ناشناس
    می گوید:
    واقعا در وزارتخونه کسی متوجه نیست ما داریم با تعرفه های سال 1401 کار می کنیم؟ این تورم براشون قابل لمس نیست.؟ آقایان نظام چرا صدای ما رو به گوش عزیزان نمی رسونید که زودتر ابلاغ کنند تعرفه ها رو
  • دامپزشک
    می گوید:
    داستان دانشکده های دامپزشکی شده کابوس ما دامپزشکان؛ در اوج بیکاری ما، دانشگاهع ها ماسبقه ایجاد دانشکده دامپزشکی گذاشتند.. واقعا که
  • همکار دامپزشک
    می گوید:
    ممنون آقای دکتر رئوفت واقعا امیدواریم ذره ای درایت در بخش های تصمیم گیر نظام دامپزشکی کشور باشه و ما رو از این فلاکت نجات بدن
  • مسعود پذیرش
    می گوید:
    جناب دکتر رئوفت. بیانات شما با توجه به سابقه طولانی شما در بخش خصوصی کاملا با واقعیت منطبق می باشد. با تشکر از شما.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.