توسط محیط زیست صورت گرفت؛

تعلیق پروانه 3 استخر پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری به دلیل استفاده از «مالاشیت گرین»

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سه واحد از مزارع پرورش ماهیان سردابی در استان که مقادیر بسیار زیادی از ماده سمی مالاشیت گرین استفاده کرده بودند در کوتاهترین زمان ممکن به مجازات قانونی حبس و جریمه نقدی و تعلیق پروانه بهره‌برداری محکوم شدند.
کد خبر  9332
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، سعید یوسف‌پور گفت: افرادی که در مزارع پرورش ماهی از سم مهلک و ممنوعه‌ مالاشیت‌گرین استفاده کنند بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با هماهنگی دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان داشت: مالاشیت‌گرین سم ضدقارچ است که در گذشته برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها استفاده می‌شد.

وی افزود: ماده شیمیایی مالاشیت‌گرین با انجام عملیات پخت‌ و پز هم از روی بافت ماهی از بین نمی‌رود و در عین حال مدت‌های طولانی در منابع آبی باقی می‌ماند.

یوسف‌پور اظهار داشت: از آنجایی که حفظ امنیت، سلامت غذایی و دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان است، اداره کل حفاظت محیط‌زیست با همکاری دامپزشکی استان پایش باقیمانده سم مالاشیت‌گرین را از جهات زیست محیطی و ماندگاری در آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها از همه‌ مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردابی استان انجام می‌دهد و با نظارت و نمونه‌برداری‌های منظم و دوره‌ای بررسی مصرف یا عدم مصرف این ماده در مزارع پرورش را مشخص می‌کند.

وی اعلام کرد: در همین راستا در بررسی و نمونه‌برداری از سه واحد از مزارع پرورش ماهیان سردابی در استان مشاهده شد به مقادیر بسیار زیاد از این ماده سمی و خطرناک استفاده شده است و بر همین اساس متخلفین به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به محاکم قضایی معرفی و با عنایت مجموعه دادگستری استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صاحبان این مزارع به مجازات قانونی حبس و جریمه نقدی و تعلیق پروانه بهره‌برداری محکوم شدند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

گفتنی است: مالاشیت‌گرین یکی از فرآورده‌های رنگی آمیلین و به عنوان یک ترکیب جهش‌زا و سرطان‌زا در سال ۱۹۹۱ شناخته شده و مصرف آن برای ماهیانی که به مصرف انسان می‌رسد ممنوع شده است.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.