در گفتگوی اختصاصی فاخته با رئیس انجمن کارفرمایی داروخانه داران دامپزشکی استان اردبیل عنوان شد:

در اثر کاهش دام، فروش داروخانه های دامپزشکی هم کاهش داشته و میزان داروهای تاریخ منقضی در داروخانه ها افزایش/ گلایه مندی از افزایش صدور پروانه داروخانه های دامپزشکی بدون رعایت تناسب ها

معضلات بخش های مختلف دامپزشکی، از موارد مهمی است که در نتیجه عدم توجه به آن می توان شاهد خسران عظیمی در حوزه تولید و امنیت غذا بود. لذا حسب وظیفه رسانه ای خود در این گفتگو به برخی مشکلات صنف داروخانه های دامپزشکی پرداختیم. این گفتگو با دکتر «ملیسا پوردنیا»، رییس انجمن کارفرمایی داروخانه داران دامپزشکی استان اردبیل و از دامپزشکان موفق کشور تنظیم شده است.
کد خبر  11291
خبر مهم

فاخته- به عنوان رئیس انجمن کارفرمایی داروخانه داران دامپزشکی استان اردبیل مهم ترین مشکلات داروخانه های دامپزشکی کشور را کدام موارد می دانید؟

-فروش دارو با قیمت های مختلف در داروخانه ها و در واقع ارزان فروشی بسیاری از داروخانه داران در جهت سیاست غلط تجاری برای جذب مشتری بیشتر؛ به طوری که حتی همکاران پیشکسوت ما هم از این قاعده مستثنی نیستند و از این رو کار را برای همکاران تازه وارد به این صنف مشکل می کنند.

-بالا بودن ضرایب مالیاتی داروخانه های دامپزشکی ۶/۹ درصد که در مقایسه با داروخانه های انسانی ۴/۵ درصد هیچ توجیهی ندارد.

-کاهش فروش دارو به دلیل مسایل بسیاری از جمله خشکسالی، کاهش جمعیت دامی، بالا بودن ارز مربوط به نهاده های دام و طیور و در نتیجه بالا رفتن قیمت خوراک دام که اوضاع اقتصادی تولیدکنندگان و دامداران و مرغداران را تحت الشعاع قرار داده و نگهداری دام و پرورش طیور عملا توجیه اقتصادی زیادی ندارد در نتیجه کاهش جمعیت دامی، فروش داروخانه های دامپزشکی نیز  به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار گرفته است و میزان داروهای دامپزشکی تاریخ منقضی در داروخانه ها افزایش یافته است.

-فروش مستقیم دارو توسط شرکت های پخش به دامداران و مرغداران و حذف داروخانه های دامپزشکی در این بین نتیجه اش ضرر برای همکاران و نفع بری دامدار و مرغدار است.

-صدور بی رویه پروانه های داروخانه دامپزشکی بدون هیچ محدودیت خاصی؛ چندین سال قبل بحث تعداد 1 داروخانه برای 5 کلینیک و نیز لحاظ کردن تعداد جمعیت دامی مورد توجه قرار گرفت ولی متاسفانه در سیاست جدید دولت این مورد حذف شده و بعضا ناگزیر به صدور پروانه ی داروخانه به همکاران تازه فارغ التحصیل  شده دامپزشکی هستیم که حتی بی هیچ سابقه کار می توانند پروانه اخذ کنند.

 

فاخته-آیا این موارد به تبع استان ها متفاوت است؟ اگر متفاوت هست در چه مواردی است؟

اکثر مشکلات برشمرده شده برای همه داروخانه داران در سطح کشور می باشد به غیر از موضوع ارزانفروشی که بستگی به حفظ شان همکار دامپزشک ما در مناطق مختلف، متفاوت می باشد.

 

فاخته- اینکه عنوان می کنند مراکز پخش دارو و واکسن به طور مستقیم دارو را به دامدار و ... عرضه می کنند صحت دارد؟ اگر اینگونه است راهکار جلوگیری از این مشکل چیست؟

بله متاسفانه همانطور که در مشکلات برشمردم این مورد بسیار معظل بزرگی برای داروخانه های دامپزشکی است و عملا سود این قضیه هم مستقیم به مرغدار و دامدار می رسد و متضرر شرایط موجود، همکاران داروخانه دار می باشند. دو راهکار در این مورد به ذهنم می رسد؛ یکی عدم صدور پروانه داروخانه برای همکارانی که شرکت پخش دارند و دوم صحبت با صاحبان شرکت در جهت عدم فروش مستقیم دارو به دامداران و مرغداران است که در واقع همان راه حل «کدخدامنشانه» است.

فاخته- اخیرا شنیده شده برخی داروخانه های دامپزشکی تعطیل شده یا تغییر شغل داده اند؛ علت این موضوع را کدام موارد می بینید؟

علت این امر در موارد فوق الذکر در سئوال اول توضیح داده شد. کاهش جمعیت دامی، افزایش دانش آموختگان دامپزشکی و افزایش صدور پروانه های داروخانه های دامپزشکی که بدون در نظر گرفتن سابقه کار مشخص، بدون در نظر داشتن تناسب تعداد مطب و داروخانه و همین طور جمعیت دامی انجام می گیرد. افزایش قیمت دارو تا حد بسیار زیاد به طوری که خرید دارو و درمان دام توجیه اقتصادی برای دامدار ندارد و در نتیجه داروهای تاریخ پایین و منقضی افزایش می یابد و همکاران ما متاسفانه دخل و خرج را نمی توانند هماهنگ کنند و از این شغل صرف نظر می کنند.و مورد موثر دیگر افزایش غیر منطقی هزینه های صدور و یا تمدید پروانه داروخانه های دامپزشکی که از سال قبل افزایش داشته، که باید عنوان کنم از این مورد شکایت های همکاران ما واقعا بالاست. هر طور ارزیابی می کنیم و با هر صنفی مقایسه می کنیم به هیچ وجه این قیمت ها و ارقام توجیه منطقی ندارد و چندین بار شخص بنده، با رئیس سازمان نظام دامپزشکی مکاتبه کرده و صرفا با هیمن موضوع درخواست رسیدگی داشته ام ولی تا به امروز هیچ پاسخ و راه حلی از طرف سازمان متاسفانه داده نشده!

فاخته-برای بهبود وضعیت داروخانه های دامپزشکی در حوزه کار و معیشت چه توقعی از بخش دولتی و نظام دارید؟

تلاش برای معرفی یک یک همکار «کاربلد» جهت حضور در کمیسیون های اداره مالیات، در نظر گرفتن محدودیت برای صدورپروانه داروخانه دامپزشکی از نظر سابقه شغلی، تناسب تعداد داروخانه و مطب در منطقه، در نظر گرفتن جمعیت دامی، کاهش هزینه های صدور و تمدید پروانه و کاهش هزینه های امتیاز بازآموزی از جمله مواردی هستند که قطعا باید در اولویت سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی در جهت حل معضلات قرار گیرند.

فاخته-اگر حرف ناگفته ای باقی مانده بفرمایید.

از تیم رسانه ای و موفق فاخته به نوبه خودم بسیار سپاسگزار و ممنونم که این فرصت را در اختیارمان می گذارند تا معضلات و مشکلات دامپزشکی مطرح گردد بلکه نوری باشیم در تاریکی مشکلات حاضر دامپزشکی کشور؛ پایدار باشید.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • داروخانه دار
    می گوید:
    جانا سخن از زبان ما می گویی. مهم گوش شنواست که نیست.تمام
  • همکار
    می گوید:
    تشکر از دکتر پوردنیا . مثل همیشه عالی
  • کلینیسین
    می گوید:
    حال و روز ما هم بهتر از داروخانه داران عزیز نیست و مشکلات ما هم در همین شکل و شمایل است
  • سعید
    می گوید:
    کاش راه حل ارائه کنند. فعلا مشکل مالیات و تعرفه سنگین پروانه ها کمر ما رو شکسته
  • لطفا فرا قانونی حرف نزنید
    می گوید:
    اگر گله مند هستین خود شما هم نباید داروخانه احداث میکردین به خود شما هم نباید مجوز داروخانه میدادن باید همون مسئول فنی میموندین.نمیشه که مجوز گرفت بعد در صدور مجوز رو تخته کرد و انحصاریش کنید.طبق قانون باید رفتار کرد.قانون احداث داروخانه و کلینیک.هر کسی دکترای عمومی دامپزشکی داره اگر امتیاز لازم رو کسب کنه می‌تونه مجوز هر نوع فعالیتی رو کسب کنه .هیچ کس نمیتونه مانع صدور مجوز بشه در صورت داشتن امتیاز.
  • علی
    می گوید:
    همکار گرامی، مجوز داروخانه شما غیرقانونی می باشد و از اصلی ترین دلایل آن هم غیربومی بودن شما وعدم رعایت حدنصاب امتیاز شما میباشد در داروخانه ای که وضعیتش از قبل معلومه و لازم به توضیح نداره و اظهر المن الشمس میباشد..... براساس صحبت های خانم دکتر و به به و چه چه های همکاران داروخانه دار میشه به این نکته اشاره کرد که دوستان داروخانه دار به دنبال انحصار سازی و محدود کردن بازار میباشند،دوست گرامی شما خودتون میفرمایید معضل کمبود دام داریم و خودتون اشاره به دادن مجوز مطب هستین! قرار بر ویزیت کدام دام هست در این اوضاع؟!
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.