رئیس انجمن صنفی داروخانه های دامپزشکی استان اردبیل در گفتگو با فاخته:

شکل حال حاضر نظام دامپزشکی نه مقبول است و نه راه به جایی می برد! ارتقای نظام دامپزشکی یکی از مهمات است

رئیس انجمن صنفی داروخانه های دامپزشکی استان اردبیل گفت: زمانی که یک ارزیابی کلی از دامپزشکی می کنیم، از کنترل بیماری ها تا بحث نظارت بهداشتی در تولیدات و مواد غذایی مورد استفاده مردم، می بینیم که نقش دامپزشکی در سلامت انسان ها بسیار چشمگیر و موثر بوده و با قاطعیت می توان گفت دامپزشکی یک قرن است که در خدمت بهداشت و سلامت جامعه است.
کد خبر  10098
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر ملیسا پور دنیا در گفت و گو با ما در خصوص شعار امسال روز دامپزشکی«دامپزشکی، یک قرن خدمت»، اظهار کرد: زمانی که به سال های گذشته دامپزشکی یعنی زمانی که دولت ایران تصمیم می گیرد تشکیلات  ژاندارمری نوین را پایه گذاری کنند از دولت سوئد یکسری کارشناس به ایران سفر می آیند که دو نفر از آن ها دامپزشک بوده این اشخاص به همراه دامپزشکان ایرانی اقدام به تأسیس مدرسه دامپزشکی می کنند و سال ها بعد بنای دانشکده دامپزشکی در ایران گذاشته می شود.

وی ادامه داد: از زمان شیوع بیماری طاعون گاوی، اهمیت دامپزشکی برجسته می شود و رفته رفته دامپزشکی، ادارات مربوطه، وزارتخانه مربوط و دانشکده های دامپزشکی تشکیل می شود و روز به روز به تعداد همکاران ما نیز افزوده می شود.

این دامپزشک بخش خصوصی در استان اردبیل عنوان کرد: با شیوع افزایش بیماری های زئونوز، کنترل آن توسط دامپزشکان و نهادهای مربوطه، با کیفیت بهتری صورت گرفت و در کل زمانی که یک نگاه صد ساله به دامپزشکی می کنیم اهمیت آن به همه ما آشکار می شود.

دکتر پوردنیا در خصوص آنکه آیا دامپزشکی در این صد ساله به بلوغ خود رسیده است، اضافه کرد: زمانی که یک ارزیابی کلی از دامپزشکی می کنیم، از کنترل بیماری ها تا بحث نظارت بهداشتی در تولیدات و مواد غذایی مورد استفاده مردم، می بینیم که نقش دامپزشکی در سلامت انسان ها بسیار چشمگیر و موثر بوده و با قاطعیت می توان گفت دامپزشکی یک قرن است که در خدمت بهداشت و سلامت جامعه است، در گذشته روند فعالیت دامپزشکی خوب پیش رفته اما از چندین سال قبل یک مکثی در درون آن ایجاد شده؛ یعنی در سرعتی که می توانست به پیشرفت خود ادامه دهد، مکث وارد شد. زیرا این رشته مانند سایر رشته ها نیازمند بروزرسانی است، اما این امر رقم نخورد.

وی عنوان کرد: تمام تلاش ما باید این باشد که قوانین و رخدادهای دامپزشکی را منطبق با شرایط فعلی تنظیم کنیم تا دامپزشکی بتواند دوباره به آن نقطه اوج و موفقیت و پیک راندمان خود دست پیدا کند.

رئیس انجمن صنفی داروخانه های دامپزشکی استان اردبیل در خصوص پیشنهادات خود برای صده دوم حیات دامپزشکی، خاطرنشان کرد: اولین پیشنهاد من این است که مجموعه سازمان دامپزشکی باید تخصصی شود، یعنی یک سازمان مستقل و تخصصی بهداشت محور باشد. 

پوردینا گفت: دوم آنکه قوانین سازمان دامپزشکی باید کاملا بروز شود و مطمئنا قانونی که در سال ۱۳۵۰ تصویب شده جوابگو سال ۱۴۰۲ نیست. باید قوانین جدید با تفکرات نو با شرایط نوین امروزی منطبق داشته باشد و به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم تر از همه آنکه که مجریان قانون جدید هم از روی آگاهی و درایت کامل انتخاب شوند و دیگر به شیوه زنجیره ای و تکراری نباشد، همچنین ارتقا نظام دامپزشکی یکی از مهمات است. شکل حال حاضر نظام دامپزشکی نه مقبول است و نه راه به جایی می برد.

این دامپزشک بخش خصوصی در استان اردبیل تاکید کرد: استقلال نظام دامپزشکی و تغییر قوانین و اساسنامه و شرح وظایف استقلال استانی به لحاظ تصمیم های اتخاذ شده و مسائل مالی باید در قانون جدید دچار تغییر شوند تا ما بتوانیم روزهای مفید و خوبی را برای جایگاه شغلی خود رقم بزنیم.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

پوردنیا در انتها افزود: از زحمات گروه بسیار موفق و فعال فاخته قدردانی می کنم و پیشاپیش روز دامپزشکی را به همه همکارانم در سراسر ایران تبریک عرض می‌کنم.

گفتگو: غزاله شهیدی

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • سالار
    می گوید:
    نظام دامپزشکی حق عضویت ها رو گرفت ولی اصلا حضور فعال و مفید و پررنگی نداشت.در خصوص زیاد بودن فارغ التحصیلان و جلوگیری از تولید بی رویه حتما باید کاری اساسی می کرد.اصلا فعالیتی برای اشتغالزایی دامپزشکان در خارج از کشور انجام نداد.فقط پول جمع کرد.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.