رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در گفتگو با «فاخته»:

کلینیک های دامپزشکی و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند به رسمیت شناخته شوند/ به نظر بنده نه تنها پزشکی بلکه دامپزشکی، قابلیت ویزیت شدن به صورت مجازی را ندارد

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک گفت: دامپزشکی حیوانات خانگی، پیشانی دامپزشکی هر کشور است.
کد خبر  10725
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر «فرخ رضا کبیر» در خصوص ارائه خدمات دامپزشکی در قالب مشاوره، اظهار کرد: به نظر بنده نه تنها پزشکی بلکه دامپزشکی، قابلیت ویزیت شدن به صورت مجازی را ندارد. علت آن این بوده که پزشک باید به صورت حضوری تمامی معاینات را انجام دهد تا بتواند به تشخیص برسد. علی الخصوص این موضوع در دامپزشکی اصلا قابلیت ندارد؛ زیرا حیوان نمی تواند عنوان کند که چه مشکلی دارد و این ما هستیم که باید با معاینه مناسب، بررسی و سوالات مکرر به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: شاید دامپزشکی که حیوانی را زیرنظر دارد و قبلا به او دارو داده است بتواند وضعیت بیمار را کنترل کند؛ اما بدون اطلاع از سابقه حیوان و معاینه نمی توان در خصوص مریضی آن تشخیصی به صورت مجازی داده شود.

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در رابطه با ورود کلینسین ها و معرفی اقدامات و مشاوره های درمان در بستر فضای مجازی، بیان کرد: فضای مجازی می تواند فضای مناسبی برای آن باشد که بتوانیم آموزش و اطلاعات خود را با مردم به اشتراک بگذاریم. اما این مشاوره باید در سطح منطقی باشد، اگر مشاوره از حالت آموزشی خارج و به سمت درمان پیش برود، مشکل خواهد داشت.

کبیر در رابطه با مهم ترین معضلات کلینسین های حیوانات خانگی در کشور، تاکید کرد: متاسفانه قوانین ما جامع و کامل نبوده و باید بازبینی شود. باید کلینیک های دامپزشکی و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند به رسمیت شناخته شوند، عدم باور ما نسبت به حجم و تعداد حیواناتی که توسط مردم نگهداری می شود، یکی دیگر از مشکلات ما بوده و کسی که می تواند کمک کند تا این زندگی سلامت ادامه پیدا کند، دامپزشکان هستند. مشکل دیگر ما تامین دارو و وسایل مورد نیاز حیوانات است و صدور قوانین در لحظه می تواند یکی دیگر از مسائل مهم ما باشد. علاوه بر این موارد؛ عدم تامین امنیت شغلی یکی از مشکلات مهم ما بوده که همچنان با آن درگیر هستیم.

وی در خصوص میزان منطبق بودن تعرفه های درمانی در حوزه حیوانات خانگی با واقعیت و ضرایب مالیاتی این صنف، افزود: به دلیل نوع کاری که در این بخش صورت می گیرد؛ نمی توان تعرفه ثابتی برای این بخش در نظر گرفت. همچنین به دلیل آنکه مواد اولیه کار ما باید توسط بازار آزاد تامین شود، نمی توان برای خدمات خود تعرفه ای لحاظ کرد.

مهم ترین مساله ما ضرایب مالیاتی است

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک خاطرنشان کرد: مهم ترین مساله ما ضرایب مالیاتی است این امر با بررسی های کامل در نظر گرفته نمی شود. در حال حاضر حجم سرمایه گذاری در یک کلینک دامپزشکی بسیار بالاتر از یک مطب پزشک است؛ اما ضرایب مالیاتی ما را بسیار بالاتر از پزشکان در نظر گرفتند که این امر مشکلاتی را به وجود می آورد، به گونه ای که ما مجبور می شویم عدد بالاتری را از مردم دریافت کنیم و این خود سبب می شود مراجعات به مراتب کاهش پیدا کند.

کبیر اظهار کرد: همچنین قوانین جدید نیز باعث می شوند که وضعیت درآمدی مراکز ما تاثیر گذار باشد. این دست از موارد مذکور نیاز به بررسی دارد و متاسفانه تاکنون با سطحی نگری اعداد و ارقام در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص راه اندازی دفتر حیوانات خانگی در سازمان دامپزشکی گفت: ما هنوز در سازمان دامپزشکی کشور مکان خاصی برای مراجعه و پیگیری مورد نیاز مراکز درمانی دام های کوچک نداریم و این امر سبب می شود که تجمع عملکردی برای این بخش در سیستم دامپزشکی کشور وجود نداشته باشد. از این رو بارها از جامعه دامپزشکان حیوانات کوچک خواسته‌ ایم که دفتر حیوانات خانگی در سازمان دامپزشکی کشور وجود داشته باشد تا به صورت تخصصی در رابطه با این بخش از کار دامپزشکی که به نوعی پر‌مشغله ترین بخش دامپزشکی کشور است، پرداخته شود. در حال حاضر این نیاز وجود  دارد که تمامی کارها به صورت متمرکز صورت گیرد و باید این مرکز وجود داشته باشد که بتوان کارها را بهتر انجام دهیم.

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در خصوص سرفصل های دانشکده های دامپزشکی در زمینه درمان حیوانات خانگی، ادامه داد: سرفصل هایی که برای بخش های که برای دامپزکشی در نظر گرفته شده در سال ۹۶ مورد بازنگری قرار گرفته و از سال ۹۷ اجرا می شود، اما بازنگری دقیق نبوده و تغییر واحدها بر اساس نیاز افراد صورت نگرفته است. به نظر من دانشجویان باید تا سال چهار به صورت یکسان واحدها را بگذرانند و از سال ۵ به بعد به صورت تخصصی تر پیش بیریم.

کبیر اضافه کرد: باید شرایط به گونه ای باشد که دانشجویان در واحد‌های اختیاری خود، واحد‌های بیشتری را بر اساس علایق خود بردارد تا بتواند باکیفیت بیشتری فارغ‌التحصیل شود و وارد بازار کار شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر باتوجه به تعداد زیاد دانشجویان، کلینیک های موجود در سراسر شهرها توان سرویس دهی به این تعداد از دانشجو به عنوان کارآموز ندارند.

تنها چند مورد از دانشکده های دامپزشکی هستند که کلینیک فعال در زمینه دام کوچک دارند

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم حوزه آموزشی این بوده که در حال حاضر تنها چند مورد از دانشکده های دامپزشکی هستند که کلینیک فعال در زمینه دام کوچک دارند. بهتر است که دانشگاه ها به این توافق برسند که دانشجویان خود را به صورت چرخشی جا به جا کنند، یعنی مثلا دانشجویانی که در شرایط محدود در یک شهرستان مشغول به تحصیل هستند گاها به دانشکده های مجهز اعزام شوند تا بتوانند یکسری اطلاعات را کسب کردند.

کبیر در خصوص جایگاه جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک عنوان کرد: به نظر من دامپزشکی حیوانات خانگی، پیشانی دامپزشکی هر کشور است. مردم از این طریق با دامپزشکان در ارتباط هستند.

ما در استان ها مختلف چیزی به نام شعبه نداریم‌

وی گفت: در ارتباط با جامعه دامپزشکان حیوانات کوچک ما با اکثر دوستانی که مشغول به فعالیت هستند در ارتباط هستیم ما در استان ها مختلف چیزی به نام شعبه نداریم‌ با مرکزیت در انجام کار هستیم. اگر همکاران ما پا پیش بگذارند می‌توانیم دفاتری را در شهرستان های کشور با این مضمون راه اندازی کنیم.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در انتها خاطرنشان کرد: در نهایت باید بگویم رشته ما در کشور دچار بی مهری زیادی شده است. متاسفانه وزارت بهداشت دستورالعمل های را صادر می کند که دخالت در امور دامپزشکی‌ است و در برخی مواقع در موارد حساس خود را کنار می کشد که این امر دچار ایجاد مشکلات زیاد می شود. شرایط عملکرد نظام دامپزشکی در برخی از استان ها خیلی مورد قبول همکاران نبوده است باید همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم با کمک به یکدیگر قدرت لازم را بدست بیاوریم تا وضعیت را آنگونه که باید پیش ببریم.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    درود. درد ما همین هست. چرا کلینیک های دام کوچک به رسمیت شناخته نمی شن
  • همکار
    می گوید:
    آقای دکتر به عنوان رییس این نهاد مردمی از سازمان های متولی پیگیر امور کلینیسین ها باشید
  • dr
    می گوید:
    متاسفانه بحث های فرهنگی بر کار کلینیک های حیوانات خانگی سایه انداخته و کمتر کسی در جامعه متوجه خدمات این مراکز در زمینه کاهش و پیشگیری از بیماری های مشترک هست
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.