یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

رُباینده تیز ؛ مکّارِ خوش تیپ ؛ روباه آتشین (Fire fox) / زیبا ؛ کمیاب و با هوش...

یکی از زیباترین موجودات زنده جهان خلقت "روباه آتشین"  می باشد که هم اینک به عنوان یکی از کمیاب ترین گونه های روی زمین است که در کشورهای دارای این جانور تحت مراقبت های حفاظتی است که به طور کلی منقرض نشود.
کد خبر  11330
یادداشت

فاخته- زیبایی پوست روباه آتشین به مانند یک تابلوی محسور کننده مینیاتوری است که به دست نقاشی ماهر بر پیکر این موجود رباینده تیز، مکار، با هوش، با جست و خیزهای شبانه و متعادل کننده جمعیت جوندگان کوچک در شهرها و خارج از شهرهاست که حدود ده سال عمر کرده و به جز زمان فرزند آوری که زندگی جمعی دارند سایر زمان عمر کوتاه خود را به صورت انفرادی می گذرانند نقش بسته است.

پوست و دُم این موجود بسیار ارزشمند چشم نواز بوده و موجب به تله انداختن و شکار آن توسط شکارچیان غیرمجاز و سود جوست که در برخی مناطق جهان رو به انقراض است و متاسفانه در پاره ای نقاط جهان از گوشت روباه نیز برای تغذیه افرادی خاص نیز استفاده حرام می شود.

روباه آتشین (Fire fox) زیباترین گونه روباه ها بوده که در طبیعت وحشی زندگی می کنند که توسط کنوانسیون بین المللی حفاظت از گونه های ارزشمند در حال انقراض و غیر تجاری جانوری موسوم به  "کنوانسیون سایتس" تحت حمایت جهانی سازمان ملل متحد و فائو(FAO) و ممنوعیت تجارت آنان قرار گرفته است .
اینک که این موجود بسیار زیبا در فهرست جانوران کمیاب جهان قرارگرفته امید است با حفاظت و مراقبت از این گونه ارزشمند در طبیعت، تکثیر و پرورش آن ها در زیست بوم طبیعی خود به پراکنش و تعداد جمعیت پیشین خود بازگردند.

«به یاد داشته باشیم این موجود بسیار زیبای غیر  قابل جایگزینی  حوصله زندگی در حصار و بند یعنی قفس و اسارت را بر نمی تابد و بسیار بی تاب است و چنانچه در برخی باغ وحش ها نگهداری و منبع درآمد بعضی از انسان ها قرار گیرد بر اساس مطالعات و دست یافته های پژوهشگران رفتار شناسی حداکثر سه سال بیشتر عمر نخواهند کرد و هفت سال بقیه زندگی نرمال و طبیعی خود را به صندوق بدهکاری سودجویان و منفعت طلبان به عنوان "طلب زندگی طبیعی خود" واریز خواهند نمود و این تجارت پیشگان هرگز نخواهند توانست بدهی هفت ساله  و طلب  باقیمانده زندگی روباه آتشین را جبران نمایند لذا با حیوانات ، این مخلوقات زبان بسته خالق جهان هستی مهربان‌تر بوده و حقوق آنان را رعایت کنیم تا از کمیابی به نایابی  تحمیلی ، اجباری  و اخباری کشانیده نشوند زیرا در چرخه زندگی اکولوژیکی روستا ها و حاشیه شهر ها در نبرد و مبارزه  برای تعادل پایدار اکوسیستم  با جوندگان کوچک و متوسط جُثه بسیار سودمند و مفید می باشند.»/ ۴۰۲

          علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.