چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت / ۱۴۰۳

دامپزشکی مانع تخلیه بیش از 270 تن ذرت آلوده بندر امیرآباد برای مصارف دامی شد

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: حجم ذرت‌های آلوده بندر امیرآباد بیش از 270 تن بود که دامپزشکی مانع تخلیه بار حتی برای مصارف دامی شد.
کد خبر  10929
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران، دکتر حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل  با اظهار این که نمونه برداری و نظارت بر واردات نهاده‌های خوراک دام و طیور در بنادر استان تشدید شده است، گفت: در نظارت شبانه و بررسی میدانی درحال تخلیه ذرت وارداتی در بندر امیرآباد به دلیل بوی گندگی و نتیجه مثبت آلودگی، اجازه تخلیه بخشی از این محموله که بیش از 270 تن بود صادر نشده است که طبق بررسی های صورت گرفته نفوذ آب و رطوبت سبب کندگی بخشی از این محموله شده است.

وی با اشاره به میزان نهاده وارد شده تویظ این کشتی گفت: حجم نهاده حمل شده توسط این کشتی 4700 تن بوده که از این بین با جدا سازی بخش های قابل استفاده و غیر قابل استفاده اجازه تخلیه باقی نهاده ها صادر گردید و نسبت به نمونه گیری و آزمایشات مورد نیاز اقدام شد.

آقاپور کاظمی از افزایش 193 درصدی تعداد صدور مجوز ترخیص نهاده هایی مانند جو، درت دامی، و کنجاله پنبه توسط دامپزشکی از بنادر سه گانه استان از ابتدای سال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ساماندهی و نظارت کیفی و بهداشتی برای تولید خوراک دام و طیور و صدور مجوز ترخیص محموله های وارداتی نهاده های دامی جهت مصرف در مراکز پرورش و صدور مجوز برای ترانزیت فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی است؛ از این رو با حضور کارشناسان ناظر بهداشتی در در سه بندر استان شبانه روزی برای ارایه خدمات مجوز واردات و نظارت بهداشتی در سال 1402 به میزان 240 درصد رشد داشته است.

وی همچنبن از ادامه فرآیند نظارت تا زمان ترخیص کامل نهاده ها در انبار های بنادر خبر داد و گفت: در صورتی که محموله های پس از تخلیه از کشتی ها به دلایل مختلف از بنادر ترخیص نشوند همکاران مستقر با نظارت و آزمایش های دوره ای 45 روزه این نهاده ها را در حجم های مختلف بررسی می کنند و در صورتی که این آزمایش ها مشکلی به لحاظ سلامتی برای این نهاده ها رخ دهد از ترخیص جلوگیری خواهد شد و جهت طی کردند روند های قانونی به مراجع ذی صلاح ارجاع خواهد شد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.  

آقاپور کاظمی به اهمیت توجه ویژه به سلامت بهداشتی محموله های وارداتی به خصوص نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: در صورتیکه نظارت های لازم این قبیل محموله ها صورت نگیرد و وارد صنعت خوراک دام شوند به دلیل قارچ و سم های آفلاتوکسین که در آن وجود دارد می تواند بهداشت و فرآورده های خام دامی نظیر گوشت قرمز و شیر و ... تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت با استفاده انشان از این فرآورده ها دچار بیماری های شدید گوارشی، کبدی و خدای نکرده سرطان های متعدد گردد و به همین دلیل سلامت خوراک دام تضمین کننده سلامت انسان محسوب می‌شود

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.