چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت / ۱۴۰۳

یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

زندگی "دریایی" درگیر مثلث "انسان، آبزیان و سواحل"...به کجا چنین شتابان؟!

پاکی، زیبایی و بِکر بودن لایه های آب دریاها و اقیانوس ها آرزوی بر دل مانده بیش از ۸ میلیارد نفر جمعیت کره مسکون است که در تار و پود چشمه های ریز و درشت تورهای پهن شده شعار و شاید بی تفاوتی ها، انسان سالم، موجودات سالم و جامعه سالم را درگیر یک مثلث شبیه "برمودا" نموده به طوری که اگر این زیستگاه "چشم آبی" و "نیلگون فام" نابود شود آیا باید به دنبال تحقق یک رویای "انسان، دام و جامعه سالم" در خشکی بود؟ که سال هاست خود در گرد و غبارطاقت فرسای شبه تاریک و کِدر و از پس یک شیشه شفاف به خوبی دیده نمی شود!.
کد خبر  9775
یادداشت

فاخته- هیاهوی رفت و آمد بیش از ۶۰ هزار کِشتی،تانکر تجاری کانتینربَر در هر زمان در دریاها که تا حدودی در هرگوشه از اقیانوس ها و دریاها کاهش محدوده " حسی حیات وحش  دریایی" را باعث  می شود و سایر عوامل به زندگی دسته جمعی انواع آبزیان بسیار آسیب می رساند.
آلودگی های صوتی دریایی و اقیانوسی می تواند موجب ایجاد اختلال در جستجوی گذرگاه های غذای طبیعی، زاد و ولد، ترک و حتی مهاجرت گونه های ارزشمند  تجاری ماهی ها از زیستگاه طبیعی (هابیتات) خود شود.
نشت مواد نفتی از سکوهای حفاری، استخراج نفت، خطوط لوله های فرسوده و تانکرهای حمل نفت نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم ظریف و شکننده دریایی وارد نماید.
نشت مواد از نفتکش " آکسون والدر" در  سال ۱۹۸۹  در " آلاسکا " که هنوز آثار آن تاکنون (سال ۲۰۲۳) وجود دارد! و یا فاجعه دریایی در سال ۲۰۱۰ که میلیون ها گالن نفت خام را در سراسر "خلیج مکزیک" پخش کرد تا صدها حادثه متوسط و کوچکتر دیگر، تاثیرات و اما طولانی مدت خود را بر زیست بوم ها (اکوسیستم) و سامانه های زیستی خواهند گذاشت‌.
«باید به این نکته مهم توجه نمود که سرنوشت اقیانوس ها و دریاها  فقط به دولت ها بستگی ندارد بلکه اقدامات فردی و روزمره ما نیز بسیار مهم است.
تک تکِ همه ما انسان ها می توانیم باکاهش آلودگی آب و رواناب های در محل سکونت یعنی خانه ها، مراقبت ویژه در فعالیت های اقتصادی یا خدماتی که عهده دار بخش بزرگ یا کوچک از آن فعالیت ها هستیم، دقت نظر در مصرف پلاستیک های تجزیه ناپذیر و ساماندهی هر گونه آبراهه ای که در نهایت به اقیانوس و دریاها سرازیر می شود و حمایت از گروه ها، تشکل ها، سازمان های مردم نهاد(سمن ها) و هرگونه مشاغل و نهادهایی که برای حفظ محیط زیست سواحل و کرانه های آبی آن تلاش می کنند سرنوشت ناگواری را که برای ادامه حیات خدادادی این زیست بوم های بی نظیر رقم زده ایم تغییر داده  و تا آخرین نسل بشر بر روی کره مسکون به خوبی از مواهب الهی آن بهره مند شویم.


مثلث انسان،آبزیان و سواحل در یک تعامل منطقی و مسوولانه می تواند از درگیر بودن زندگی دریایی از موانع و عوامل چالش زا کاسته و برای نسل های آینده  امیدزا و شوق انگیز باشد‌ و نوع رفتارهای مخرب زای انسان معاصر نباید به این شاه بیت غزل شعر شاعری ختم گردد که سروده بود: به کجا چنین شتابان؟!.‌‌.. .»

دکتر علیرضا کیهان پور 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • مهدی
    می گوید:
    با سلام هر یک از عوامل آلایندگی که در متن مقاله ذکر شد قابلیت توجه بیش از پیش و اعمال قانون را برای خاطیان خواهد داشت. آنچه مسلم است صرفاً اقتصاد و اهمیت آن به موازات تصمیمات سیاسی یکی از موانع و از دست اندازهای دستیابی به اهداف و چشم اندازهای آرمانی زیست محیطی بوده و خواهند بود. همانطور که امروزه شاهد مطالبات مردمی در قبال احیای محیط زیست ملتهب در سراسر دنیا هستیم، اهمیت تبیین اقتصاد دریا محور و امنیت غذایی که از پس آن حادث خواهد شد نقطه امیدی برای ترمیم وضعیت موجود خواهد بود.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.