یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

کاربرد مارکرهای DNA در ژنتیک آبزیان

از دیرباز شناخت و طبقه بندی موجودات زنده، رابطه خویشاوندی آن ها با یکدیگر و شناسایی گونه ها و زیرگونه های جدید دغدغه بسیاری از دانشمندان به ویژه زیست شناسان بوده است.
کد خبر  9194
خبر مهم

فاخته- از دیرباز شناخت و طبقه بندی موجودات زنده، رابطه خویشاوندی آن ها با یکدیگر و شناسایی گونه ها و زیرگونه های جدید دغدغه بسیاری از دانشمندان به ویژه زیست شناسان بوده است.
این که یک گونه خاص جزء کدام رده بندی از موجودات زنده محسوب می شود و آیا دارای زیرگونه می باشد یا خیر از پرسش های متداول است که در نهایت منجر به انجام پژوهش های مختلف در این زمینه شده است.
انجام این گونه تحقیقات تنها با بررسی ژنتیکی موجودات و بررسی شباهت ها و تفاوت های موجود در توالی "DNA" آن ها امکان پذیر می باشد.
بسیاری از جانداران علیرغم شباهت های ظاهری فراوان به دلیل وجود تفاوت در توالی "DNA" و حتی در یک ژن خاص ؛ دو گونه مجزا محسوب شده و یا حتی خود نیز زیرگونه های جدید را ایجاد می نمایند. به یاد داشته باشیم که:
با شناسایی و تفکیک زیرگونه های احتمالی به مطالعات و به روند تحقیق بیولوژیک موجودات نیز کمک شایانی توجهی خواهد شد.
نگهداری مطلوب از ذخایر ارزشمند ژنتیکی آبزیان و حفظ تنوع زیستی آنان با استفاده از روش های بیوتکنولوژی از مهم ترین اهداف راه اندازی و ایجاد بانک ژن است که در ادامه با جمع آوری نمونه های بیولوژیکی گونه های مختلف آبزیان ، آماده سازی و نگهداری بلند مدت آن، ثبت ژنتیکی گونه های در معرض تهدید و در حال انقراض و استفاده از تکنیک های بیوتکنولوژی برای حفظ بقاء و مدیریت گونه های متنوع آبزی، از جمله دیگر وظایف بانک ژن آبزیان کشور به شمار می آید که در این کتاب به این مباحث کاربردی پرداخته شده که توسط " دکتر علینقی سرپناه " عضو «هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس پیشین سازمان شیلات ایران»، تالیف شده که می تواند به عنوان یک منبع علمی کاربردی مورد استفاده و بهره مندی پژوهشگران، محققین، دانشجویان و سایر افراد علاقمند به این موضوعات در عرصه دانش و کاربست آن در گستره اجراء قرارگیرد.


علیرضا کیهان پور
مشاور عالی رسانه ای فاخته نیوز

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.