یادداشت؛ تابستان و دغدغه مسافرت!

مامورسراهای دامپزشکی، نه در شان مامور و نه خانواده مامور!

همه سازمان ها ونهادها بنا بر اصول مدیریتی و در راستای ایجاد انگیزه، برخی اقدامات رفاهی و مالی را در دستور کار خود قرار می دهند تا انگیزه کارکنان خود را افزایش داده و روحیه افراد را در راستای بهره وری بیشتر بالا ببرند.
کد خبر  9365
یادداشت

فاخته- متاسفانه این موضوع هم مانند سایر موارد، تابعی از وضعیت مالی دستگاه و جایگاه آن در تشکیلات اداری کشور است و دود این نوع طبقه بندی به طور مستقیم به چشم کارکنان دستگاه هایی می رود که به لحاظ یادشده جایگاه ضعیفی دارند.

یکی از این اقدامات رفاهی که تمامی وزارتخانه و سازمان ها بر آن تاکید دارند تامین مهمانسرا جهت کارکنان خود است که در ایام مرخصی و فراغت که پرسنل مجموعه به سفر می روند بتوانند بدون دغدغه، اسکان مناسب و در خور شانی با خانواده خود داشته باشند و لذا در بسیاری از نقاط پرطرفدار کشور نظیر؛ استان های شمالی، شهرهای زیارتی و یا ساحل خلیج همیشه فارس، ساختمان های مجللی می بینید که تحت عنوان " مجموعه فرهنگی، آموزشی" به کارکنان آن مجموعه خدمات می دهند که البته همه می دانیم منظور از مجموعه فرهنگی آموزشی چیست؟ زیرا دراین ساختمان های مجلل، عملا نه اقدام فرهنگی صورت می گیرد و نه اقدام آموزشی، بلکه صرفا اقدامات رفاهی در حوزه اسکان همکاران آن مجموعه صورت می گیرد.

عقب ماندگی دامپزشکی

و اما سازمان دامپزشکی کشور و ستاد استان ها در زمینه آنچه عنوان شد نه مجموعه فرهنگی آموزشی دارند و نه ساختمان مجللی برای این منظور! و عمدتا در کنار شبکه های دامپزشکی در برخی از شهرهای ریز و درشت کشور، ساختمانی یک یا دو طبقه با عنوان مامورسرا داخل سایت اداری دامپزشکی که گاها دارای سرویس بهداشتی و حمام مشترک بنا شده! که نه به لحاظ ابنیه و نه امکانات، نمی توان نام مهمانسرا به آن اطلاق کرد و به گواه همکاران استفاده کننده از این مجموعه ها آنچه که در اختیار گذاشته می شود نه در شان همکار است و نه خانواده همکار که گاها حتی در مباحث اولیه نظیر نظافت نیز دچار اشکالات عمده هستند چه برسد به امکانات و به اصطلاح هتلینگ که در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

ایراد کار  کجاست؟

مدیریت های سنوات و دوره های قبلی دامپزشکی به ویژه در ستاد سازمان که گاها در ستاد استان ها و برخی شهرستان ها حضور پیدا می کردند عمدتا خود شاهد این امکانات ناچیز رفاهی بوده اند و هستند و باز هم عمدتا شعارهایی نظیر؛ تخصیص اعتبار مناسب، ساخت و ساز فوری، تامین امکانات و... در جهت بهبود وضعیت این مراکز رفاهی داده اند اما عمدتا در حد قول و وعده مانده و خبری نشده... و اگر هم خبری شده فقط در حد تامین برخی اقلام خُرد و محدود بوده!

نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی ادارات کل در این زمینه ابتکار عمل به خرج داده و یک یا دو واحد از مجموعه واحدهای مهمانسرا را تحت عنوان «واحد مدیریتی» تجهیز کرده که این واحدها صرفا در اختیار مدیران ارشد و یا سفارش شدگان آنها در ادوار مختلف قرار داده می شود و کارشناسان عادی سازمان و ادارات کل از این امکان بی بهره مانده و حتی همان واحدهای عادی و غیرمدیریتی نیز با ثبت نام در سامانه مامورسراهای سازمان قابل دسترس خواهد بود! البته همین مورد هم به شرطها و شروطه هاست و این نیست که به محض ثبت نام، تیک تایید توسط استان مقصد زده شود و بار سفر بسته!!! عزیزان ثبت نام کننده در این سازمان متوجه هستند که چه عرض کردم!!!

حقیقت ماجرا این است که نه آن واحد مدیریتی و نه این واحد کارشناسی در شان کارکنان دامپزشکی که به جرات باید گفت جزء کارکنان حوزه اداری کشور با بالاترین مدارج تحصیلی و در سخت ترین شرایط کاری در حال ارائه خدمات هستند؛ نیست!

لذا لازم است در این بخش در حوزه کمیت و کیفیت به صورت توامان ورود کرد و از نقاط پرتردد کشور شروع به بهبود وضعیت کرد تا به تدریج بتوان نقائص این بخش مهم را رفع کرد.

و اما چند پیشنهاد

  1. آنچه که به عنوان امکانات اقامتی و رفاهی هست به عبارتی «خیرالموجودین» دامپزشکی هست و می توان با بازنگری نحوه واگذاری آنها به کارکنان و نیز برخی موارد اولیه نظیر نظافت به موقع آنها تا حدودی میزان رضایت را در این زمینه افزایش داد.
  2. چانه زنی با سازمان های متولی اعتبارات در جهت افزایش سهم اعتبارات رفاهی و بهبود وضعیت واحدهای مامورسرا و یا ساخت واحدهایی با تابلوی مجموعه فرهنگی و آموزشی! نظیر آنچه که دیگر نهادها انجام دادند.
  3. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بخش هتلینگ و یا مجامعی نظیر بازنشستگان دامپزشکی که امکان ورود به مباحث مالی را دارند و ایجاد شرکت های سهامی جهت ساخت یا خرید واحدهای رفاهی در استان های مختلف با شراکت کارکنان استان ها و اختصاص سهمیه به آنها و دیگر همکاران سراسر کشور با تعرفه های مختلف و نیز در اختیارگذاشتن برای استفاده عموم که منافع و عایدات آن نیزصرف نگهداری این مراکز شده و یا در قالب سود سالانه به سهامداران پرداخت شود.

آنچه عنوان شد دغدغه ای مهم بوده و هست و در بهبود روحیه همکاران برای ادامه راه و ارائه خدمات در محیط های سخت و طاقت فرسای دامپزشکی بسیار ضروری است و امیدواریم در فرصت باقی مانده که برای هریک از مدیران ارشد سازمان فراهم می شود این مهم به عنوان یک موضوع بسیار جدی در اولویت ارتقای وضعیت منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • منتقد
    می گوید:
    سال هاست وضع ما همین هست و هر روز هم داره بدتر می شه وضعیت مهمانسراها کاش از علوم پزشکی و جاهای دیگه کمی الگو برداری می کردید
  • همکار شهرستان
    می گوید:
    جانا سخن از زبان ما می گویی با هزار بدبختی از سامانه از دو ماه قبل واحد رزرو می کنیم به خدا با زن و بچه می ریم مسفرت و با دیدن این واحدها شرمنده می شیم چرا شان ما را در نظر نمی گیرند ما هم آدمیم و مثل بقیه کارمندها
  • دامپزشک
    می گوید:
    تا بوده همین بوده بیخود خودتون رو خسته نکنید چیزی تغییر نمی کنه برای کارشناسان معمولی همینی که هست
  • ندا
    می گوید:
    واقعا افتضاح هستن من که از مشهد مامورسرای اداره کل اصلا راضی نبودم از مهمانپذیر درجه ۳ هم بدتر بود مامورسرای سازمان هم سیستم تهویه اش اصلا خوب نیست اب قطع و وصل میشه اب گرم خیلی وقتا ندارن شیراز مث یه خوابگاه هست اشپزخونه و سرویس برای تمتم اتاقها مشترک هست شمال برای همه ارگانها مجتمع طرف قرارداد دارن حتی جهادکشاورزی ولی سازمان دامپزشکی قرارداد نداره با اینکه زیرمجموعه جهاد هست درمجموع افتضاح هستن
  • بنده خدا
    می گوید:
    سلام متاسفانه همین مامورسرای نامناسب را هم بسیاری از استانها مثل ...... بویژه مهمانسرای شهرکرد رو بدرستی در اختیار همکاران قرار نمی دهند البته همکاران تهرانی فرق می کنند و هر زمان اراده کنن مهمانسرا برایشان مهیا است ولی برای سایر استانها باید به شهرهای اطراف بروند از صمیم دل برای دامپزشکی متاسفم که اینگونه تبعیض قایل می شود.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.