گستره کانون‌های بیماری‌های دامی با واکسیناسیون موفق کاهش یافت

سازمان دامپزشکی اعلام‌کرد: این سازمان در راستای پیشگیری و مبارزه با شیوع انواع کانون‌های بیمارهای دامی در کشور مبادرت به حجم گسترده ای از عملیات واکسیناسیون داشته که تاثیرات مثبت آن از بروز میلیاردها تومان خسارت به سرمایه بهره‌برداران و هرگونه مخاطره برای سلامت عمومی پیشگیری کرده است.
کد خبر  10012
خبر روز

به گزارش فاخته، دکتر «امین اسدی» مشاور معاون وزیر و مدیر روابط عمومی این سازمان با بیان اینکه تعداد کانون بیماری تب برفکی در دام سنگین در بین سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ از ۹۴۱ کانون به ۱۰۰ کانون کاهش یافته است، تصریح‌کرد: این در حالی است که شتاب این کاهش از سال ۱۴۰۰ به بعد سریع‌تر طی شده است.

اسدی، این کاهش کانون‌های بیماری را مرهون انجام واکسیناسیون گسترده تب برفکی گاوی در در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عنوان کرد.

وی درباره بیماری تب برفکی و تعداد کانون تب برفکی در دام سبک از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ نیز گفت: با واکسیناسیون انجام شده، تعداد کانون‌های این بیماری نیز از ۲۳۴ کانون در سال ۹۶ به ۶۸ کانون در سال ۱۴۰۱ و ۳۱ کانون در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه از دستاوردهای واکسیناسیون در کاهش بیماری لمپی‌اسکین از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با واکسیناسیون انجام شده تعداد کانون بیماری لمپی‌اسکین که در سال ۹۶ تعداد ۳۴ کانون بود و در روندی افزایشی در سال ۹۸ طغیان کرده و به ۲ هزار و ۳۱۶ کانون رسیده بود، در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۳ کانون و در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ کانون فروکش کرد که با توجه به مهار این بیماری به ۱۴ کانون در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۲ توفیق جدیدی در کاهش این میزان کانون بیماری نیز رخ داده باشد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

وی همچنین از تاثیرات مثبت عملیات واکسیناسیون بر کاهش کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد که تعداد آن از ۴۲۱ کانون در سال ۹۶ به ۵۵ کانون در سال ۱۴۰۱ و ۱۵ کانون در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. اتفاقی که مرهون افزایش واکسیناسیون PPR از حدود ۲۴ میلیون دز به بیش از ۶۹ میلیون دز در سال ۱۴۰۱ و ۶۲ میلیون دز فقط در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ بوده است.

 
 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • بی نام
    می گوید:
    اعلام نکردن کانون بیماری دستاوردیه که زمان ....رخ داد. دقیقا.... برای انفوالانزا فوق حاد پرندگان تمام مدیران کل تهدید شدن که اگر رخداد بیماری در استان آنها بروز بده خاین هستن و باهاشون برخورد میشه، بعد از این حرف بود که شاهد کاهش کانون های بیماری در تمامی زمینه ها بودیم....
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.