قالب وردپرس درنا توس
خانه / آموزش و پژوهش / دامپزشکان و مهریه ناگرفتنی؛ آسیب شناسی جداول تعرفه حقوق و دستمزد مسولین فنی بهداشتی/ دکتر کامران شماعی، عضو شورای نظام دامپزشکی، روابط عمومی انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان

دامپزشکان و مهریه ناگرفتنی؛ آسیب شناسی جداول تعرفه حقوق و دستمزد مسولین فنی بهداشتی/ دکتر کامران شماعی، عضو شورای نظام دامپزشکی، روابط عمومی انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان

دامپزشکان و مهریه ناگرفتنی

 

انتخابات شوراهای نظام دامپزشکی استانهای کشور در سال گذشته با تاخیری عجیب و دهساله با مشارکت گسترده و با امید اصلاح امور کلیه رسته ها و رده های دامپزشکی برگزار گردید ولی آنچه این مشارکت را تحت الشعاع قرار داد حواشی متعدد و رشته ای پس از اعلام نتایج انتخابات بود که، به نوعی دیدگاه امیدبخش پیشین در اجرای این روند دموکراتیک صنفی را با مخاطره روبرو ساخت .آنچه در این مسیر شبهات فراوانی را ایجاد نمود، برخورد با شوراهایی بود که مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی، در بین منتخین حائز جایگاه اکثریتی بوده و در تایید روسای شوراهای مذکور نیز، به گونه ای عمل شد که برخورد سلیقه ای و البته شبهه ناک آن، احساس وجود انگیزه ای برای حذف بخشی قدرتمند، منسجم و متحد از صنوف دامپزشکی را قدرت بخشید و عملا با وجود آرا به نفع ریاست این عزیزان در جلسات شوراهای منتخب، روندی غیر دموکراتیک در تایید روسا، برای یک پروسه دموکراتیک، که همان انتخاب از طریق صندوق رای است بدون هر گونه توضیح مستدل، مستند و متقن رقم خورد .البته اگر به شورای نظام دامپزشکی استان اصفهان و تجمیع آرا به نفع اکثریتی برای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی نظری بیفکنیم، اعلام فشرده با فاصله زمانی کوتاه برای جلسات شورا (با توجه به تجارب قبلی شورای سوم) و باقیماندن اعتراضات پیشین، شبهه ی انگیزه ای قوی برای حرکت به سمت انحلال این شورا و کوتاه شدن دست مسئولین فنی و ناطرین بهداشتی در تصمیم گیری و تصمیم سازیهای اجرایی سازمان را شدت  می بخشد.

اکنون با آغاز فصل انعقاد قراردادهای دامپزشکان فعال در حوزه نظارت بهداشتی، با عنایت به سکوت سال ۹۷ در ارایه تعرفه های دامپزشکی بویژه جداول حقوقی نظارت بهداشتی، حرکتی تازه در خصوص تعیین دستمزدها اتخاذ گردیده است، که این بار با توجه به جداولی که توسط سازمان نظام دامپزشکی ارائه گردیده است و بنابر مصوبات کارگروه تعیین دستمزدها تضادی قانونی را شاهد هستیم که اگر سهوی هم باشد تنها منجر به تشتت و تفرق در بین فعالین این حوزه و با توجه به تجربه غائله کمسیون ماده ۷۶ برنامه پنجم توسعه موجب اجماعی قوی در بین صاحبان حرف و مشاغل مرتبط با این شغل در برابر مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی خواهد شد .

مطابق مصوبه شورای عالی کار و کارگروه تعیین دستمزد سال ۹۸ افراد مشمول قانون کار به دو دسته تقسیم می شوند که بخشی مزدی بگیران حداقل و بخش دیگر جز سایر سطوح مزدی می باشند که بر اساس تعریف ارائه شده در این مصوبه افرادی که در سال ۹۷ حقوقی بیش از حداقل دریافت نموده اند جز سایر سطوح مزدی بوده و با توجه به مصوبات پیشین مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی، جز این رده به حساب می آیند بنابراین بر اساس این قانون محاسبات دریافتی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی بایستی بر اساس این رده مزدی محاسبه گردد.

در این مقاله با توجه به ثابت بودن مواردی چون حق اولاد، حق مسکن و … تنها حقوق پایه یک نفر دامپزشک دارای مدرک دکترای عمومی شاغل کشتارگاه طیور در مرکز شهرستان برای نمونه و مقایسه در نظر گرفته شده است (جداول ارائه شده سازمان نظام دامپزشکی بر اساس اطلاعات سایت و تلگرام و عکس ضمیمه)

در محاسبات ضمیمه روش های مختلف برای محاسبه در نظر گرفته شده ولی میزان دستمزد محاسبه شده در همه روشها با یکدیگر دارای اختلاف بوده و در پایان نیز روش سازمان با روش محاسبه بر اساس آیین نامه مصوب کارگروه تعین حقوق و دستمزد شورای عالی کار مقایسه می گردد و خواهیم دید که محاسبات سازمان در این خصوص دارای مغایرتی فاحش می باشد، از این رو انتظار است که بر خلاف روشهای سازمان در تعیین ریاست شوراهای استانی که عملا با سکوت و بدون ارایه دلیل کامل به معترضین همراه بود، در این مورد و با عنایت به صراحت قانون مصوب شورای عالی کار، جهت روشن شدن اذهان، شاهد روش های قبلی این سازمان درعدم پاسخگویی نباشیم .

روش اول: در نظر گرفتن حداقل دستمزد سال ۱۳۹۶ و تعیین دستمزد سایر سطوح دستمزدی سال ۹۷ (۱۰٫۴% با ضافه ۸۴۶۲۴۰ریال)
 برای سال ۹۷ مبلغ ۱۰۲۷۵۷۴۰ و با توجه به این مبلغ برای سال ۹۸  (دستمزد حاصل شده سال ۹۷ بر طبق این روش و ضریب *۱۳% باضافه ۲۶۱۱۴۸۰ ریال) مبلغ ۱۴۲۲۳۰۶۶ حاصل شده و در تعیین حداقل دستمزد فرد شاهد، مجموع ضریب *۳ برای دکترای عمومی، ضریب *۱٫۲ سختی کار و ضریب *۱٫۰۸ منطقه کل مبلغ حداقل دریافتی دکترای عمومی شاغل در کشتارگاه طیور مرکز شهرستان برابر ۷۵۰۹۷۷۸۸ ریال می باشد .

روش دوم: اگر مبنای محاسبه را حداقل حقوق تعیین شده سال ۹۷ قرار داده و سپس ضرایب *۱۳ باضافه ۲۶۱۱۴۸۰ را اعمال نماییم حداقل دستمزد سایر سطوح مزدی برابر ۱۵۱۶۸۸۰۲ بوده و با اعمال ضرایب دکترای عمومی شاغل در کشتارگاه طیور مرکز شهرستان مبلغ ۸۰۰۹۱۲۷۴ ریال به دست خواهد آمد که با توجه به مبلغ اعلام شده توسط سازمان نظام دامپزشکی به نظر می رسد شیوه سازمان بدین شکل باشد .

روش سوم: نیز اعمال ضرایب مربوط به وضعیت شغلی همکار در حداقل دستمزد سال ۹۷ و پس ازآن اعمال ضرایب مصوبه شورای عالی کار جهت به دست آوردن حداقل دستمزد همکاران خواهد بود از این رو با توجه به مبلغ حداقل دستمزد سال ۹۷ که برابر ۱۱۱۱۲۶۷۵ ریال است و ضرایب *۳، *۱٫۲، *۱٫۰۸ مبلغ ۶۸۹۱۴۱۴۴ حاصل خواهد شد .

چنانچه ذکر شد؛ به نظر می رسد روش دوم روش اجرا شده در تعیین دستمزدها توسط سازمان نظام دامپزشکی باشد که با توجه به دلایل زیر بر خلاف نص صریح مصوبات شورایعالی کار می باشد.

بر اساس مصوبه مورخه ۲۷/۱۲/۱۳۹۷ شورای عالی کار و در نظر گرفتن ضرایب سایر سطوح دستمزدی مندرج در بند یک این آیین نامه تعیین دستمزد فعالین بخش نظارت بهداشتی دامپزشکی بایستی با توجه به میزان حقوق پایه سال ۹۷ ایشان واعمال ضرایب مندرج در این دستورالعمل محاسبه گردد که مبلغ حاصل برای یک نفر دکتر دامپزشک شاغل در کشتارگاه طیور مرکز شهرستان (با توجه به عدم ارائه جداول حقوقی در سال ۹۷ توسط سازمان دامپزشکی کشور، جداول انجمنهای صنفی مربوطه بعنوان ماخذ در نظر گرفته شده) برابر با ۵۸۷۵۷۸۵۷ ریال (۴۹۶۸۷۰۵۹*۱۳%+۲۶۱۱۴۸۰) خواهد بود و این میزان با مبلغ سازمان نظام دامپزشکی اختلافی فاحش دارد . البته شاید بند ها و تبصره های ذیل ماده ۶ این مصوبه و مرتبط با طرح طبفه بندی مشاغل مستمسک تغییراتی در تعیین دستمزد ها قرار گرفته باشد ولی بایستی توجه نمود که اگر این بندها نیز مورد نظر باشند، برای حرکت وفق قانون بایستی ابتدا امر ضرایب اعمال شده تفکیک شده، و سپس این عمل نسبت به تعیین افزایش عناصر مذکور و تعیین میزان تغییر در مزد رتبه، حق پست و حتی سختی کار و… را اعمال نمود، از این رو با عنایت به این بندها روش و نوع محاسبه بدین شکل خواهد بود ( توجه نمایید که جهت اعمال روش درست بایستی افزایشها را از سال ۹۶ اخذ نموده و برای سال ۹۷ و ۹۸ افزایش عناصر رامجزا با روند تعیین دستمزد سایر سطوح مزد مشخص نمود و باری هر سال بطور مجزا این عناصر را در جداولی که ارایه می شوند ذکر نمود).

بنابراینبا توجه به حداقل دستمزد مشخص شده در سال ۹۶ معادل : ۹۲۹۹۳۱۰ ریال و افزایش ۱۰٫۴% به اضافه ۸۴۶۲۴۱ برای سال ۹۷ حداقل دستمزد فرد شاهد بدون اعمال اضافه سایر عناصر برابر ۳۱۶۴۵۵۵۵ ریال می باشد . با توجه به صراحت قانون در خصوص اعمال تنها ضریب درصدی  برای دیگر ضرایب جداول مزدی مطابق طرحهای طبقه بندی (ضرایب سختی کار و ضریب منطقه ای مندرج در دستورالعملهای اجرایی آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی) بایستی در سال ۹۷ مبالغ ۱۲۳۱۹۷۲۵ ریال بابت ضریب سختی کار و مبلغ ۱۱۰۸۷۷۵۳ ریال بابت ضریب منطقه اضافه گردد.

با توجه به مبالغ حاصل شده برای سال ۹۷ میزان افزایش برای سال ۹۸ به شکل زیر خواهد بود
حداقل دستمزد =  ۲۶۱۱۴۸۰ + (۳۱۶۴۵۵۵۵*۱۳%) = ۳۸۳۷۰۹۵۷

ضریب سختی کار = ۱۲۳۱۹۷۲۵*۱۳% = ۱۳۹۲۱۲۸۹

ضریب منطقه = ۱۳%*۱۱۰۸۷۷۵۳= ۱۲۵۲۹۱۶۰

که در کل با جمع اعداد بالا حداقل دستمزد با عنایت به تبصره های ذکر شده مبلغ : ۶۴۸۲۱۴۰۶ ریال خواهد بود و عملا در همه شرایط طبق مصوبات ارقام حاصل اختلافی فاحش با مصوبات سازمان نظام دامپزشکی دارند.

توجه داشته باشیم مقصود از موارد ذکر شده توجه به این نکته است که با عنایت به روشهای انجمنهای کارفرمایی در تمسک به قوانین و استفاده از وکلای متعدد ومجرب در جهت رسبدن به اجماعی برای تضعیف جایگاه نظارت بهداشتی دامپزشکی به ویژه حرکات گذشته در حذف مواد ۱۸ و ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، هر گونه حرکت که موجب افتراق و از هم گسستگی اتحاد ناظرین بهداشتی دامپزشکی گردد و ایجاد بستری که شبهه قانون گریزی را در مراجع قانونی مرتبط با مسئولین فنی و ناطرین بهداشتی دامپزشکی مانند سزمان نظام دامپزشکی، را به ذهن متبادر سازد فاجعه آمیز بوده و از دیگر سوی وهن سازمانهای مربوطه نیز خواهد بود.

 

دکتر کامران شماعی، عضو شورای نظام دامپزشکی، روابط عمومی انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان

 

مطلب پیشنهادی

تجلیل از بانوی سوادکوهی منتشر کننده فیلم خرس کشی

 شبنم فتاحی بانوی دوستدار محیط زیست شهرستان سوادکوه که با انتشار ویدئویی حمله چند نفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *