قالب وردپرس درنا توس
خانه / آبزیان و زنبور عسل / یادداشت؛اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور با استراتژی مدل تاکسی اسنپ پیشرو در سفارش سازی حرکت مبتنی بر نقشه در دامپزشکی شود/ دکتر حسین یاوری

یادداشت؛اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور با استراتژی مدل تاکسی اسنپ پیشرو در سفارش سازی حرکت مبتنی بر نقشه در دامپزشکی شود/ دکتر حسین یاوری

فاخته نیوز– خبری که قرار است بر اساس آن، این یادداشت نوشته شود  ساده است اما اگر با تجارت جهانی یا معیار های بین المللی آشنا نباشید ممکن است پیچیده و عجیب باشد.

بولتن خبری شماره۵۹ اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران که اخیرا  هشتم دی ماه سال ۱۳۹۷منتشر شده است ،گزارشی از جلسه ی این اتحادیه با نماینده ی شرکت های کره ای در ایران با عنوان “تسهیل گری جهت عقد تفاهمنامه دامپزشکی ایران و کره جنوبی آورده است “که طرف کره ای به صراحت بیان کرده است “اخیرا دولت کره جنوبی  ضرورت وجود یک تفاهمنامه را مطرح کرده است که در آن موضوعی است که طبق پروتوکل های بین المللی باید حرکت کرد که سیر آن طبیعی است و باید طی شود “

با این وجود اگر بخواهید گفته ی طرف کره ای را که در مذاکره ی بین این اتحادیه آمده است مورد واکاوی قرار دهید و شما هم مثل نگارنده در مفاهیم بکارگرفته شده ی واژه ها در جملات وسواس داشته باشید آیا نمی بایست به سه نکته ی آن جمله یا خبر به ظاهر ساده که در ذیل آمده است، توجه جدی تری نمود:

  1. حرکت طبق پروتوکل های بین المللی
  2. طبیعی بودن سیر آن
  3. الزام به طی شدن این فرایندها

به نظر خبر بولتن مذکور فرصت دوباره ای داد تا این کمینه برای عملیاتی شدن و حل چالش روز بین اتحادیه های مرتبط با دامپزشکی که در زمینه ی صادرات و واردات فعال هستند دوباره برای شفاف تر شدن موضوع استراتژی حرکت مبتنی بر نقشه با مدل تاکسی اسنپ  را که به عنوان یک مدل مدیریتی جهت سفارشی سازی واردات و صادرات  توسط همین قلم در یادداشتی با عنوان ” مدیریت کشتارگاه های وابسته به شهرداری ها، پنهان شده در پشت دامپزشکی” که برای الگو برداری در عقد تفاهمنامه های تجاری معرفی شده بود.  مورد بازخوانی قرار دهد. تا هم این مدل مثل تمام پیشنهادات به فراموشی سپرده نشود و هم اینکه بر اساس ضرب المثل قدیمی که  “تا تنور داغ است نان را بچسبان” به عنوان یک روشی عملیاتی و پایلوت از آن برای شفافیت و تعامل دستگاه های اجرایی و بهره برداران  بتوانیم مگر  در حل چالش روز اتحادیه آبزیان حداقل استفاده نماییم.

پس اجازه دهید مجددا آن مدل را بدون هیچ تغییری در این یادداشت نیز بیاوریم در آنجا مدل سفارش سازی  تاکسی اسنپ به شرح ذیل مطرح شده بود:

آیا شده است درخواست تاکسی اسنپ بدهید ولی فقط نقطه مبدا را برای او روی نقشه ثبت کرده باشید و توانسته باشید با وجود اینکه در اطرافتان تعداد زیادی تاکسی روی نمایشگر صفحه ی موبایلتان نمایش داده می شود او را به خدمت بگیرید؟! علت اینکه تاکسی ها دیده می شود ولی امکان به خدمت گرفتن حتی یکی از خودرو ها بر اساس نقشه  میسر نیست، می توانید حدس بزنید چه چیزی می تواند باشد؟ آیا می توان گفت در یک کلیک دیگر این عدم حرکت نهفته است و آن هم این است که تعیین مقصد را هنوز انجام نداده اید پس به زبان خودمانی اگر قصد سفر یا حرکت و یا پویایی بر اساس برنامه دارید، علاوه بر داشتن نقشه، تعیین دو نقطه به صورت همزمان یعنی نقطه ی مبدا و  مقصد جزو بدیهی ترین ملزومات اینگونه عملیات یا برنامه ی سفر است پس با این حساب، تعیین مبدا و مقصد با کارفرما یا بهره بردار است.که اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در آن خبر آورده است قرار است از مبدا ایران به کره ی جنوبی صادرات انجام گیرد.

 پس تا اینجای کار مبدا و مقصد مشخص گردیده است که در ادامه برای شفاف شدن این مثال و اینکه بدانیم سه نکته ی مهم مطرح شده توسط نماینده ی کره ی جنوبی در کجای این نقشه قرار است جانمایی شود لازم است به نکته ای که گاها مورد غفلت تولید کنندگان و تجار فعال در زمینه ی مواد غذایی بویژه مواد خام با منشا دامی قرار می گیرد حساس شویم ، این است که گوگل مپ یا اپلیکیشن ها پس از تعیین مقصد، بستگی به زمان، مسافت، شرایط ترافیک یا یکطرفه بودن برخی مسیرها، هزینه ها و… چندین مسیر را پیشنهاد می کند تا بهترین تاکتیک و تکنیک برای این حرکت انتخاب گردد که در زبان نقشه خوانی از آن به عنوان “سفارشی سازی” روی نقشه نام برده می شود که کارفرما یا متقاضی بر اساس تجربیات راننده و انطباق با معیارهای موجود برای سیر طبیعی حرکت باید بهترین انتخاب را انجام دهد.

حال در ادامه ی این مثال یا مدل نباید با شنیدن یا خواندن اصطلاح “سفارش سازی” که در بالاعلاوه بر نقشه ، مبدا، مقصد  به عنوان چهارمین و مهمترین مرحله فرایند حرکت در مسیر تجارت بین المللی که آمده است حس کنید ، با یک مفهوم پیچیده روبرو هستید.

واقعیت این است که کدهای IR یا IHR که در دامپزشکی زیاد شنیده می شود، مبتنی بر همین مدار نقشه خوانی است. که در خواست دولت کره ی جنوبی هم مبنی بر ضرورت عقد تفاهمنامه را می توان مبتنی بر همان قسمت سفارش سازی حرکت بر مدار نقشه فرض کرد.

پس حالا که اتحادیه تولید و تجارت آبزیان به صورت حرفه ای و با معیارهای نوین جهانی اقدام به نوشتن گزارشات فعالیت هایش در بولتن خبری وابسته به خود نموده است  و سفارش سازی عقد تفاهمنامه را به صراحت اعلام نموده است به نظر می توان  این فرصت پیش آمده را نقطه ی عطفی برای تعامل سازنده بین تمام ذینفعان و بهره برداران با دستگاه های اجرایی تاثیر گذار از جمله دامپزشکی در روند صادرات و واردات کشور دانست تا به عنوان مثال اینکه گفته می شود موضوعیت عامل تمام موانع در فرایند صادرات و واردات فراورده های خام دامی، دامپزشکی می باشد، در بین دستگاه ها و بهره برداران به پایان برسد و چه بسا روند بر عکسی این فرایند به خود بگیرد که کارفرمایان درخواست سفارشی سازی مسیر ها را از دامپزشکی داشته باشد، نه اینکه دامپزشکی از آنها!

و آنگاه دیگر شاهد نباشیم اتحادیه های پویایی همچون اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در سخن ماه  بولتنش،  همانند بولتن  شماره ی ۵۸ خود، در جهت گله مندی از دستگاه های اجرایی  سر مقاله ای بیاورد با عنوان “هراس از تشکل ها “

بلکه برعکس به عنوان جمله ی انتهایی این نوشتار ،این مفهوم برای همگان باتفکر سیستمی تداعی شود که:

حلقه های مهم ارتباطی در تقویت زنجیره ی مزرعه تا سفره ی مواد غذایی در کل صنایع

« با توسعه ی تشکل ها»”

 

دکتر حسین یاوری، دامپزشک متخصص بهداشت و بیماری های آبزیان

 

 

 

مطلب پیشنهادی

پیام تبریک رئیس سازمان نظام دامپزشکی به مناسبت نوروز ۱۳۹۸

«دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پیامی فرارسیدن نوروز باستانی را به جامعه …

یک دیدگاه

  1. اهمیت این نوشته در اینجاست که می بایست با دید باز و با دید سوالی به هر پاسخ نگریست تا منتج به نتایج بهتر گردد. سپاس از اشتراک تجاربتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *