عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب در اصفهان / هزینه عقیم‌سازی هر سگ چقدر است؟

تکلیف اداره کل دامپزشکی برای آموزش‌هایی در خصوص سگ گردانی و نگهداری حیوانات در سطح ادارات و بین مردم

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۲۰۰ قلاده سگ در سطح شهر اصفهان برای انجام عملیات عقیم‌سازی زنده‌گیری شدند، گفت: اکنون عقیم‌سازی هر سگ حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد، البته از سمت دیگر هزینه انگل زدایی واکسیناسیون و تغذیه و نگهداری هم اضافه می‌شود. ما حداقل ۱۵ روز باید برای هر سگ روزانه نیم کیلو غذا تهیه کنیم.
کد خبر  11205
خبر ویژه

به گزارش فاخته، رامین میر عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فرآیند عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب، اظهار کرد: باتوجه‌به دستورالعمل وزارت کشور که حدود سال ۱۳۹۰ به‌تمامی شهرداری‌ها و بخشداری‌های کشور ابلاغ شد، اجرای زنده‌گیری سگ‌ها در تمام شهرها و شهرستان‌ها الزامی است، البته پس از عملیات زنده‌گیری دستگاه‌های مربوطه موظف هستند سگ‌ها را به یک پناهگاه یا یک مرکز نگهداری منتقل کنند تا عقیم‌سازی و بعد از طی‌کردن دوره نقاهت در دامان طبیعت رهاسازی شوند.

وی با تأکید بر اینکه دوره نقاهت هر سگ در پناهگاه‌ها ۱۵ روز است، افزود: در این مدت عملیات شست‌وشو، انگل زدایی و تشخیص و درمان بیماری‌های خاص و واکسیناسیون اجرایی می‌شود، سگ‌ها پس از طی‌کردن این دوره به تشخیص کارشناس مربوطه رها می‌شوند.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان، توضیح داد: یکی از دستگاه‌هایی که به‌خوبی در زنده‌گیری سگ‌ها عمل می‌کند، شهرداری اصفهان است. شهرداری اصفهان در شهر اصفهان یک پناهگاه مرکزی دارد که در شرق باغ رضوان واقع شده و در آنجا ۱۵ کارشناس در ۱۵ منطقه وجود دارند که زنده‌گیری‌ها را انجام می‌دهند، همچنین سه کارشناس دیگر نیز انتقال سگ‌ها را توسط سه خودرو انجام می‌دهند و بعد از انتقال آنها مراحل شست‌وشو و موارد دیگر تا مرحله عقیم‌سازی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان از سمت جنوب تا سپاهان شهر و پل مقابل سیتی‌سنتر، از سمت شرق تا باغ رضوان، از سمت شمال تا خروجی شهر و پل شریعتی و از سمت غرب تا اتوبان فرودگاه و پل آفتاب محدوده شهری است و در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۲۰۰ قلاده سگ در سطح شهر اصفهان زنده‌گیری شدند. اکنون نیز با تمام توان در حال ادامه کار خود هستیم؛ اما در حین کار با مشکلاتی هم مواجه می‌شویم که در جلسات استانی هم مطرح شده که راه چاره‌ای در خصوص مشکلات اندیشیده شود.

میرعسگری با اشاره به مشکلات شایع در روند زنده‌گیری سگ‌های بی‌صاحب، تصریح کرد: در حال حاضر در فرهنگ‌سازی تغذیه این حیوانات که توسط مردم در هرکجا انجام می‌شود، دچار دغدغه هستیم، تغذیه دادن به سگ‌ها در هرکجا باعث تجمع آنها می‌شود و اکنون به فرض مثال در سپاهان شهر این مورد به‌صورت ویژه توسط شهروندان مرتب انجام می‌شود، به همین دلیل خودبه‌خود سگ‌ها از اطراف به سمت یک منطقه کشیده می‌شوند و در آن مناطق تجمع می‌کنند، متأسفانه در برخی مناطق حاشیه‌ای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توان مالی و نیروی متخصص برای مقابله با سگ‌های بدون صاحب را ندارند و اقدامی انجام نمی‌دهد، در این راستا به‌مرور سگ‌ها به سمت شهر اصفهان مهاجرت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تغذیه‌هایی که توسط مردم به سگ‌ها داده می‌شوند، هزینه‌های ما را افزایش می‌دهند، خاطرنشان کرد: این تغذیه‌ها باعث افزایش تولیدمثل در بین سگ‌ها خواهد شد. از سویی دیگر یکی از مشکلات ما زمانی است که زنده‌گیری انجام می‌شود، در آن هنگام برخی افراد با نیروهای ما برخورد فیزیکی می‌کنند و مانع از ادامه کارشان می‌شوند، از سویی دیگر افرادی هستند که علاقه‌ای ندارند در محله خود حضور سگ‌ها را حس کنند؛ اما در طول روز به هنگام عبور از خیابان‌های اطراف خود مشاهده می‌کنند که سگ‌ها در آنجا حضور دارد.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان حضور سگ‌های بدون صاحب در برخی مناطق را خطرناک دانست و اضافه کرد: اگر یک‌لحظه خوی وحشی حیوان بروز پیدا کند و دارای بیماری هاری باشد اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. در این دو سال اخیر در خود شهر اصفهان هیچ حادثه ناگواری نداشته‌ایم و اگر گزیدگی از جانب سگ‌ها بوده، سگ‌های دارای صاحب بودند، زیرا ما در شهر اصفهان سگ‌های بی‌سرپرست‌ را ساماندهی کرده‌ایم.

وی درباره عدم آگاهی برخی شهروندان با فرآیند عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب، توضیح داد: در جلسات استانی قرار بر این شد که صداوسیما استان یک‌سری برنامه‌ها برای ترویج فرهنگ‌سازی اصولی و صحیح مردم با سگ‌های بلاصاحب تولید و پخش کند که مردم از وظیفه خود و وظیفه ما در برابر این حیوانات آگاه شوند. همچنین اداره کل دامپزشکی و سازمان محیط‌زیست مکلف شدند یک‌سری آموزش‌هایی را در خصوص سگ گردانی و نگهداری حیوانات در سطح ادارات و بین مردم اطلاع‌رسانی کنند.

میر عسگری با اشاره به درصد پیشرفت این معاونت در عملیات عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها نسبت به سال‌های گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود  ۳۵ درصد افزایش عقیم‌سازی و زنده‌گیری داشتیم، چرا که امکانات و تجهیزات بهتری فراهم کردیم و اکنون در کنار پناهگاه مرکزی در حال تأسیس و ساخت یک پناهگاه ۱۷ هزار مترمربع و بسیار مجهزی هستیم که تاکنون نزدیک به ۱۵ میلیارد برای آن هزینه شده و در فاز آخر قرار دارد و تا آخر امسال تکمیل می‌شود. قطعاً این پناهگاه پس از ساخت یکی از مجهزترین پناهگاه‌های سطح کشور شناخته خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه اکنون انجام این عملیات برای هر سگ چقدر هزینه دارد؟ بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ اغلب هزینه‌ها افزایش دوبرابری داشتند هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها هم از این ماجرا مستثنی نبود، چرا که داروی بیهوشی سگ‌ها سه برابر شد و خیلی از داروها به‌راحتی تهیه نمی‌شوند و باید از بازار آزاد آن‌ها را تهیه کنیم. اکنون تنها عقیم‌سازی هر سگ حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد، البته از سمت دیگر هزینه انگل زدایی واکسیناسیون و تغذیه و نگهداری هم اضافه می‌شود. ما حداقل ۱۵ روز باید برای هر سگ روزانه نیم کیلو غذا تهیه کنیم؛ مثلاً اسکلت مرغ سال گذشته کیلویی ۵ هزار تومان بوده؛ اما اکنون هر کیلو اسکلت مرغ حدود ۱۵ هزار تومان است همان‌طور که گفته شد ما به‌صورت ثابت ۱۵ نیرو صرفاً مخصوص همین کار داریم و هزینه‌های این افراد هم محاسبه می‌شود. به‌ طور کلی واقعاً تأمین مایحتاج این سگ‌ها هزینه‌های زیادی دارد.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: به‌صورت مداوم بازدید انجمن حیوان دوستان از پناهگاه انجام می‌شود و بر این‌ اساس باید همیشه پناهگاه را تمیز و مرتب نگهداریم تا اعتماد انجمن را جلب کنیم، همیشه حدود ۸۰۰ قلاده سگ در پناهگاه حضور دارند اگر مردم به اینجا بیایند و تغذیه مدنظر را در اینجا انجام دهند بسیار مناسب‌تر است، شما در نظر بگیرید اگر کسی کنار جاده به همراه فرزند خودش بخواهد به سگی غذا دهد و سگ به افراد حمله کند، اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد و شهروندان مسئول هستند.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

میرعسگری درمورد برخورد با سگ‌های صاحب‌دار، اضافه کرد: برخورد با سگ‌های با صاحب وظیفه نیروی انتظامی است و درصورتی‌که شکایتی انجام شود و اگر آن سگ گرفته شود، نیروی انتظامی آن سگ را به ما تحویل می‌دهد و ما آن را به پناهگاه انتقال می‌دهیم.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.