یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

برای نجات " زمین " هیچ فرصتی برای از دست دادن " زمان " نیست! اما به "آینده" خوش آمدید.../ بخش چهارم از قسمت پنجم

«لطفا به من کمک کنید، نقشه راه برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی را به من نشان دهید که توسعه اجتماعی__ اقتصادی پایدار را نیز تحت تاثیر قرار ندهد مگر اینکه بخواهید جهان را به زمان غارنشینی برگردانید!.»
کد خبر  10480
یادداشت

فاخته- این بخشی از سخنان  جنجالی وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی و "رئیس اجلاس بین المللی آب و هوایی سازمان ملل" در "دوبی" بود که اظهارات وی شگفت انگیز تلقی شده و می تواند اهداف و ماهیت "کاپ ۲۸ *" را زیر سوال ببرد.
این جلسات ادواری سازمان ملل متحد در مقابله با "تغییرات آب و هوایی" در سراسر جهان بسیار مهم هستند. "کاپ" (COP) جایی است که دولت ها برای اندازه گیری پیشرفت خود و دیگران و مذاکره در باره بهترین راه ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی گرد هم می آیند  و عملکرد یکدیگر را در این راستا پایش می کنند و از دیدگاه نگارنده این یادداشت و به عبارتی مانند یک حساب بانکی، از عملکردشان طی سال های قبل "موجودی گرفته" تا "معدل" گیری حاشیه از متن رونمایی و راستی آزمایی شود.
کشور های حاضر در "اجلاس‌ کاپ ۲۸" در دوبی قول دادند انرژی های نوین را سه برابر کنند و بر این اعتقاد هستند که این اقدام کمک خواهد کرد "سوخت های فسیلی"حداکثر تا سال "۲۰۵۰ میلادی" از سامانه انرژی جهان حذف شود و حامیان این برنامه مانند اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی نیز به عنوان میزبان کاپ ۲۸، می خواهند که این توافق شکننده(در حال حاضر پیش نویس بوده و هنوز امضای نهایی به پای امضای شرکت کنندگان اجلاس نرسیده است) درروند آینده  اجلاس تایید تا تقریبا ۲۰۰ کشور حاضر در کنفرانس آن را امضا کنند.
امارت متحده عربی  میزبان کنفرانس امسال(۲۰۲۳)تغییرات اقلیمی متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی ، ۲۷۰ میلیارد دلار از طریق بانک های خود برای "تامین مالی سبز" بپردازد.تامین مالی سبز ، هرگونه فعالیت مالی ساختارمندی است که برای کسب اطمینان از نتیجه بهتر  "زیست محیطی" ایجاد می شود.
جهان باید سیستم های "انرژی، غذا، کشاورزی‌، صنعت، حمل و نقل و جنگل داری" خود را تغییر دهد و برای  افزایش سرمایه گذاری در "انرژی های تجدیدپذیر" برنامه ریزی کند"تا زمین کره مسکون" نجات یابد. 


دهه منتهی به "۲۰۱۹ میلادی" گرم ترین دهه ثبت شده تاکنون بوده  و آتش سوزی های عظیم مانند جنگل های استرالیا و ایالات متحده، طوفان ها،خشکسالی ها ، سیل ها و سایر بلایای آب و هوایی در سراسر قاره ها در این دهه به شدت اتفاق افتاد و خاک با ارزش این مناطق که بیش صدها سال یک سانتیمتر آن احیا می شود را نابود و این منبع مفید تامین غذا و امنیت غذایی را در این مناطق که اشاره شد را از دسترس کشاورزان دور نمود و تنوع زیستی موجودات زنده مفید را دچار چالش های عمیق و حتی در برخی موارد نابود نمود.

«فراموش نکنیم و به یاد داشته باشیم که تغییرات آب و هوایی (که در دستور اجلاس بین المللی کاپ ۲۸ دوبی بود) می تواند طوفان ها و سایر بلایای طبیعی را در گستره جهانی تشدید نماید‌. تهدیدهایی مانند "کمبود غذا و آب" که می تواند منجر به درگیری ها شود را افزایش دهد. اجلاس آینده  یعنی"کاپ ۲۹" در سال "۲۰۲۵ میلادی" برگزار خواهد شد و کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی تا آن سال فرصت خواهند داشت  که عملکرد خود را بازآرایی کنند، زیرا برای "نجات زمین" و "حفظ اراضی مرغوب کشاورزی برای تامین غذا در راستای امنیت غذایی    هیچ فرصتی برای از دست دادن زمان نیست !" و "سازمان جهانی غذا" (WFO) وابسته به ملل متحد با همکاری نهاد فائو(FAO) برای تولیدات کشاورزی مانند زراعت، دام ، طیور و آبزیان و... یعنی  تحکیم امنیت زیستی و غذایی همانطور که در پوستر پیوست مشاهده می شود با توجه به منابع آب و خاک در یک چرخه ارگانیک زیستی؛ تامین غذای مورد نیاز حدود ۹ میلیارد نفر جمعیت کنونی جهان و نجات دادن ۹۰۰ میلیون گرسنه در این کره خاکی را در اولویت "نخست و راهبردی" خود و سایر کشورهای عضو قرار داده است، لذا باید گفت با امید  و تلاش مسوولانه به "آینده"  خوش آمدید.»


                     علیرضا کیهان پور

* اجلاس بین‌المللی "COP 28"  حدود یک ماه پیش از ۳۰ نوامبر تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ در کشور "امارات متحده عربی" و  محل نمایشگاه  اکسپوی ۲۰۲۰ "دوبی" با حضور  اکثریت کشور های عضو برگزار شد.

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.